Page 185 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 185

Bu nevi birliklere biz “serbest  fütüvvet   Böylece fütüvvetin  fikrî  ve  içtimai  yönü
                        birlikleri” diyeceğiz. Anne tarafından      birleşerek merkezi, şeklî-bürokratik, hi-
                        Türk olan ve II. Kılıçarslan’ın (Saltanatı   yerarşik, ahlâki kaideleri ve lideri olan
                        1155-1190) kızıyla evli olan Abbâsî hali-   tam bir birlik-teşkilat halini alması, Ha-
                        fesi Nâsır-lidînillâh, , “libas el-fütüvve”   life  Nâsır’ın  zamanında  gerçekçekleşmiş
                                            36
                        denen  fütüvvet teşkilatına girmek için     oldu. Halife Nâsır, fütüvvet teşkilatında
                        giyilmesi gererken şalvarı (veya hırkayı)   yaptığı düzenlemeleri o zamanın tanın-
                        578/1182-1183  tarihinde  giyerek  fütüv-   mış din âlimi-mutasavvıflarından olan
                        vet teşkilatına girdi.                      Sühreverdî’nin (539-632/1145-1234),
                                                                    danışmanlığı ve yardımlarıyla yapmıştı.
                        Giriş merasimini sufi şeyhlerinden Salih
                        el-Bağdâdî yaptı. Böylece fütüvvet teşki-   Sühreverdî, Şii İsmailiye’ye karşı büyük
                        latına dâhil  olan Halife Nâsır, aynı za-   bir mücadele başlatan Halife Nâsır’ın ya-
                        manda kendisinden fütüvvet elbisesi alıp    nında yer almıştı. Eserlerinde, hilafet, su-
                        giyerek bu surette onu pir/lider tanıyanlar   filik ve fütüvvetin birbirlerinden ayrılmaz
                        hariç diğerlerinin fütüvvet ehli sayılama-  mefhumlar olup  fütüvvet sufiliğin cüzü
                        yacaklarını ilan edip, kendisi dışındaki    olduğundan hilafete tabi olduğunu, bu
                        fütüvvet birliklerini lâğvetti. 37          nedenlerle de İslâm halifesini tanıyanların

                        Fütüvvetle ilgili bu önemli gelişmele-      fütüvvet teşkilatına dâhil olmaları gerek-
                                                                                      39
                        rin yanında, fütüvvete dair müstakil        tiğini anlatıyordu.
                        eserler kaleme alınıp yazılmaya başla-      Sünni mutasavvıf-sufiliğin kontrolü altın-
                        narak  bir  de  fütüvvet  edebiyatı  doğdu.   da ve halifenin liderliğindeki fütüvvet teş-
                        “Fütüvvetnâme” ismi verilen bu eserler,     kilatına girmek için Halife Nâsır tarafın-
                        fütüvvete ve fütüvvet teşkilatına dair ge-  dan yapılan davetler kısa zamanda netice
                        niş bilgiler vermekteydi. 38                vermeye başladı.
                                                                    İslâm âleminin dört bir yanından tanın-
                            Giriş, Enderun Yayınları, İstanbul 1981, s.   mış birçok devlet ve siyaset liderleri Ha-
                            105-115; T. W. Arnold, çev. Hasan Gündüz-
                            ler, İntişar-ı İslâm Tarihi, Akçağ Yayınları,   life Nâsır’dan “libâsü'l-fütüvve” alarak
                            İstanbul 1982, s. 209-221.              fütüvvet teşkilatına girdi.
                        36  İbnü'l-Esîr, el-Kâmil fi't-târîh Tercümesi,
                            Bahar Yayınları, İstanbul 1987, cilt 12, s.400.;   Bu arada Anadolu Selçuklu Sultanı I.
                            Ebu'l-Farac, Abûl-Farac Tarihi, cilt II., TTK   Keykâvus da 612/ 1215 tarihinde fütüv-
                            Yayınları, Ankara 1950, s.519.          vet şalvarı alarak  fütüvvet teşkilatına
                        37  İbnü'l-Esîr, el-Kâmil, cilt 12, s. 400-401; Fuat   dâhil olmuştu. 40
                            Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıf-
                            lar, s. 213, dipnot 40; Köprülü, Osmanlı Dev-
                            letinin Kuruluşu, s.87.; Taeschner 1950:13.  39  Neşet Çağatay, “Fütüvvetnâmeler Nedir
                        38  Özellikle halifeye bağlı “fütüvvet teşkilatı”na   Niçin Düzenlenmiştir”, Makaleler ve İncele-
                            ait fütüvvetnâmeler için bk. Süleyman       meler, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya
                            Ateş, Tasavvufta Fütüvvet, (içinde yer alan   1983, s. 214-215, Taeschner 1950:15-16;
                            Sülümi’nin fütüvvetnâmesi s. 21-94); Abdülba-  “Sühreverdî”, İA, cilt 11, s. 88.
                            ki Gölpınarlı, İslâm ve Türk İllerinde Fütüvvet   40  İbn Bîbî, el-Evâmirü'l-Alâiyye fi'l-umûri'l-
                            Teşkilatı, s. 11-14; Taeschner 1950:13-15.   Alâiyye, cilt III, s.139’dan naklen, Taeschner



      184   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190