Page 190 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 190

Konak'ta bir han,
                                                                                                         Izmir
                  Tasavvufi terbiyeyi  Horasan’da ve  Tür-    bölgesine ve oradan  Bağdat’a gitmesi-
                  kistan bölgesinde ilk Türk mutasav-         dir. 1202-1204 yılları arasında yer alan
                  vıflarından olan Ahmed Yesevî’nin           bu dönemde, Ahî Evran Nâsır-lidinillâh
                  (ölm.562/1166),    talebelerinden   aldı.   öncülüğünde doğup gelişen  fütüvvet ta-
                  Tasavvuf terbiyesini almak için başvur-     savvufunu öğrenmek için 1202’de önce
                  duğu Ahmed Yesevî dervişlerinin  tekke/     Hicaz bölgesine ve oradan da halifenin
                  zâviyelerinde müritliğe kabul edilmek       yanına Bağdat’a gitmiş, fütüvvet şalvarını
                  için  meslek sahibi olma kaidesi gereği     giyerek fütüvveti benimsemiş mutasavvıf-
                  debbâğlık mesleğine girdi. Tasavvuf-        larla tanışmıştır.
                  meslek ilişkisi burada dikkatini çekmiş     Fütüvvetin öncü mutasavvıfları arasın-
                  ve benimsemiştir. Daha sonra kurduğu        da olup  İbnü’l-Arabî’nin  Fütûhâtü'l-
                  Ahî teşkilatına giriş kaideleri arasında    Mekkiyye isimli eserinde meşhur sufiler-
                  yer alan, Ahîliğe girip İslâm tasavvufunu   den birisi olarak kaydettiği Evhâdüddîn-i
                  öğrenebilmek için aynı zamanda meslek       Kirmânî (ö. 635/1237) ile hac seyahatin-
                  sahibi olmak kaidesini Ahmed Yesevî’nin     de tanışmış ve kendisini şeyh edinerek in-
                  tasavvuf öğretisinden almıştır. Bu anlam-   tisap etmiştir.
                  da Ahmed Yesevî’nin tasavvuf-meslek
                  ilişkili tasavvuf öğretisi ile tarikatının hi-  Menâkıb-ı  EvhâdüddÎn-i  Kirmânî  adlı
                  yerarşik örgütlenme modeli, Ahîlik teşki-   eserde belirtildiğine göre, tanıştıran kişi
                  latının temel kaynakları arasında yer alır.   Râzi’nin talebelerinden Tâcüddin Mu-
                                                              hammed el-Urmevî olup, tanıştırılan Ahî
                  Aldığı tasavvuf eğitimini, tasavvuf ter-    Evran, “Anadolu bilgini” olarak takdim
                  biyesini geliştirmede diğer önemli bir      edilmişti. Bu ifadelerde de yer aldığı gibi
                  gelişme  de  Ahî  Evran’ın  1202’de  Hicaz   artık Ahî Evran İslâm dünyasında, bir






                                                                                                   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ   -   189
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195