Page 192 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 192

Nitekim Ahî Evran’ın bildiğimiz kadarıy-    karşılaması hem de dünya işlerine dalıp
                  la üç eserini devrinin sultanı ve ileri gelen   gitmek tehlikesinden onları kurtaracak
                  devlet adamlarına ithaf etmesinin önemli    meslek ve fütüvvet sahibi mürşitlere inti-
                  nedenlerinden birinin, bu ricalin kendi-    sap etmeleri gerekir. Böylece hem dünya
                  sinden bu tür eserler vermesini istemeleri   hem de âhiretlerini kazanabilirler. Şu hal-
                  olmalarıdır.                                de bu meslek ve fütüvvet ehliyetine haiz
                                                              mürşitlere ihtiyaç vardır. Ahî Evran oku-
                  Diğer bir ifadeyle Ahî Evran’ın teşkilatla
                  ilgili fikirleri devrin devlet adamlarınca   lu/zâviyesi bu mürşitleri Ahî Evran’ın ge-
                  da destekleniyordu. Ahî Evran’ın teşki-     liştirdiği tasavvufi düşünce ve felsefesine
                  latçı fikirlerinden özellikle iktisadi haya-  göre yetiştirir.
                  tın  teşkilatlandırılmasıyla  ilgili  fikirleri   Ahî Evran bu ana fikri işlediği füttüvve-
                  konumuz açısından önemlidir. Zira Ana-      te dayalı tasavvufi eserler kaleme aldı.
                  dolu’daki Selçuklu devletinin siyasi ida-   Medreselerde, Ahî hankah,  tekke ve
                  recilerince de desteklenen bu fikirler Ahî   zâviyelerinde bu fikre dayalı tasavvufa
                  teşkilatının felsefesini ve iktisadi alanda   dair dersler verdi. Mesleki eğitim, üre-
                  kümelenme modeli teorisinin nüvesini        tim ile tasavvuf arasında ilişki kurarak ve
                  oluşturmuştu.                               bunu eserlerinde işleyerek ve talebelerine
                                                              anlatarak Ahî tasavvuf felsefesi okulunu
                                                              kurdu, Ahîlik felsefesini geliştirdi.
                  Ahîlik Okulu
                                                              Bu ana tasavvufi fikirleriyle ilgili olarak
                  Ahî Evran’ın tasavvuf felsefesini şöyle     kısaca Tabsıra olarak bilinen Tabsıratu'l-
                  özetleyebiliriz:  Meslek ve  fütüvvet sahi-  mübtedî ve tezkiretü'l-müntehî adlı ese-
                  bi mürşidi olanlar, mürşidinden din ve      rinde  şöyle demektedir:
                                                                   55
                  meslek öğrenip, iktisadi faaliyette bulu-      Dünya daki varlıklar dört çeşittir.
                  nup kendinin ve insanların ihtiyaçlarını       Bunlar: Madenler, bitkiler, hayvanlar ve
                  giderirken dünya da varoluş nedenini,          insanlardır. Madenlerden süs eşyası, para
                  Allah’ın varlığını daha iyi kavrayacaklar-     ve yakacak olarak; bitkilerden yiyecek,
                  lar ve dünyanın geçici âhiretin kalıcı ol-     meyve ve ilaç olarak; hayvanlaran binek
                  duğunu bilerek bunu unutmadan hedefe           ve besin olarak; insanlardan ise bazen
                                                                 nikahlamak, bazen ücretle çalıştırmak
                  ulaşacaklardır. Ancak  meslek ve  fütüv-       ve diğer bazı işlerde yararlanılır.
                  vet sahibi mürşidi olmayanlar, geçinme         Cenab-ı Allah bütün bu anlamları şu
                  meşgalesiyle meşgul olarak heva ve he-         bir ayettle ifade ediyor: “Eşler, oğullar,
                  veslerinin peşinde dünya işlerine dalıp        altın ve gümüşten istiflenmiş yığınlar,
                  giderler. Artık neden var olduklarının         çayıra salınmış atlar, davar sürüleri
                  anlamını düşünmeksizin dünyevi heves-          ve ekinler hep insan için bezendi. İşte
                  lerine ulaşmak uğrunda, Allah’ı unutur-        bunlar hayatın geçici faydalarıdır”.
                  lar ve asıl kalıcı olan âhireti kaybederler.   55  Halet Efendi İlavesi Süleymaniye Kütüphanesi,
                  İşte, bu tehlikeden insanları kurtarmak         nr. 92’den nakleden ve neşreden Mikail Bayram,
                  için insanların hem dünyevi ihtiyaçlarını       Ahî Evran Tasavavufi Düşüncenin Esasları, s.
                                                                  182.




                                                                                                    ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ   -   191
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197