Page 191 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 191

Anadolu bilgini olarak ünlenmiş bulunu-     Bu devrede fütüvvetin ileri gelen şeyhlerin-
                        yordu. Ahî Evran bu dönemde, kendisini      den olduğundan “şeyh” lakabıyla anılan
                        daha da geliştirirken, tasavvuf alanında    Ahî Evran bir yıl boyunca Selçuklu Ana-
                        hocası/şeyhinin yanında fütüvvette şeyh-    dolu şehirlerinde halka İslâm’ı tebliğ etti,
                        lik derecesine ulaşmıştır.                  tasavvuf ve fütüvveti öğretti. Ahî Evran’ın
                                                                    tasavvuf-fütüvvet öğretisini Anadolu hal-
                        Bu devrede  fütüvvet öğretisi ile birlikte
                        fütüvvet teşkilatının kaidelerini, hiyerar-  kı Ahîlik olarak benimsemiştir.
                        şik yapısını ve işleyişini de öğrenen Ahî   Ahî Evran’ın Anadolu’da oldukça geniş
                        Evran, Ahî teşkilatını kurarken fütüvvet    fikrî-siyasi faaliyetlerde bulunabilmesi,
                        teşkilatı ve kaidelerini temel almıştır.    bu sıralarda Selçuklu tahtında bulunan I.
                                                                    Keyhüsrev, sonra da bu sultanın iki oğlu
                        1204’te Selçuklu tahtına çıkan I. Keyhüs-
                        rev (1204-1211), tahta çıkışını halifeye    olan I. Keykâvus ve I. Keykubad'ın des-
                        bildirmek üzere Hocası olan Sadreddin       tek ve himayeleriyle olmuştur. 51
                        Konevî'nin babası Mecdüddin İshak’ı         Ahî Evran teşkilatçı düşüncelerini de
                        Bağdat’a elçi olarak gönderdi. Buna kar-    anlattığı fikrî sahada çok sayıda eser
                        şılık Abbâsî Halifesi Nâsır-lidinillâh sul-  kaleme aldı. Bu eserlerden on yedisi,
                        tanı fütüvvete davet etti.                  Mikâil Bayram tarafından ilim âlemine
                                                                    tanıtılmıştır. 52
                        Sultan daveti kabul ettiğini bildirip fütüv-
                        vetin önde gelenlerini fütüvveti anlatmak   Ahî Evran bu eserlerinden üçünü I.
                        ve fütüvvet şalvarını giyerek fütüvvet teş-  Keykubad'a, ikisini de bu sultanın komu-
                        kilatına girmek üzere Anadolu’ya davet      tanlarından Celaleddin Karatay ve Sey-
                        etti. Bağdat’tan aynı yıl (1204) hacca gi-  feddin Tuğrul’a ithaf etmişti. 53
                        den sultanın elçisi dönüşte Bağdat üzerin-  Ahî Evran eserlerinden bazılarını siya-
                        den Anadolu’ya gelirken, sultana fütüvvet   setname türünde kaleme almıştı. Özünde
                        şalvarını  giydirmek,  Ahîliği  Anadolu’da   fütüvvet fikrini ihtiva eden bu tür eserler
                        anlatmak üzere, Ahî Evran’ın de içinde      özellikle sultanlara ve devletin ileri ge-
                        olduğu fütüvvetin ileri gelenlerinden olu-  lenlerine öğüt niteliğinde, yapılması ve
                        şan heyeti de yanına alarak Anadolu’ya      yapılmaması gerekenleri anlatmak için
                        döndü.                                      yazılır, devlet idarecileri tarafından da bu

                        Ahî Evran, şeyhi Evhâdüddîn-i Kirmânî,      tür eserlerin devrin sayılı bilginlerince ka-
                        Ebû Cafer Muhammed el-Berzâi ve En-         leme alınması teşvik edilirdi. 54
                        dülüslü büyük mutasavvıf ve mütefekkir
                        İbnü'l-Arabî ve birçok meşayih ve bilgin-
                                                                    51  Mikail Bayram, "Ahî Teşkilatının Kuruluşu",
                        lerle birlikte geldi, Anandolu’yu gezerek       s. 176.
                        fütüvveti anlattı. Sultana  fütüvvet şal-   52  Mikail Bayram, “Ahî Evran kimdir? Gerçek
                        varı giydirildi. 1204 sonunda başlayan          Şahsiyeti ve Eserleri”, s. 658-668.
                        Anadolu’daki fütüvveti anlatma faaliyeti    53  Mikail Bayram, "Ahî Evran Kimdir?",  s. 22.
                                                                    54  Siyasetnâmeler hakkında geniş bilgi için bk.
                        1205 boyunca da devam etti.
                                                                        Ahmet Uğur: Osmanlı Siyâset-nâmeleri, Kültür
                                                                        ve Sanat Yayınları, tsz.



      190   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196