Page 166 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 166

Ahî Evran, teorisi ve modelinde hem üreti-  Ahî Tasavvuf Felsefesi
                  min kümelenmiş meslek birlikleri halinde
                  hür teşebbüs tarafından gerçekleştirilme-   Yukarıda ayrıntılı anlatıldığı gibi Ahî
                  sini hem de devletin de üretimi düzenle-    Evran,  Bîrûnî’nin insan-ihtiyaçlar-me-
                  yici iktisat hukuku oluşturup hukuki de-    deniyet ilişkisine dayalı medeniyet teori-
                  netim rolünü üstlenerek iktisadi hayata     sini,  kümelenme modeli teorisiyle daha
                  doğrudan değil dolaylı ve düzenleyici rol   da geliştirerek Anadolu sanayi devrimini
                  oynayarak  katılmasını  öngörüyordu.  Bu    başlatmıştır.
                  teori ve model tarafımdan “kümelenme        Ahî Evran, Selçuklu Sultanı II. İzzeddin
                  modeli teorisi” olarak tanımlanmıştır.      Keykâvus’a sunduğu Letâif-i Hikmet adlı,
                                                              özellikle devlet idarecilerine hitaben kale-
                  Toparlayarak söylersek, Ahî Evran tara-
                  fından geliştilen kümelenme modeli teori-   me aldığı siyasetname türündeki eserinde,
                  si, iktisadi düşünce-felsefe, iktisat bilimi,   ihtiyacı-talebi karşılamak için üretim ve
                  üretim ve bölüşüme yönelik iktisadi teşki-  sektörlerarası ilişkiler başta olmak üzere
                  latlanma/sistem, bölgesel, sektörel, bölge-  iktisadi hayatın teşkilatlandırılması ge-
                  lerarası ve sektörlerarası iktisadi ilişkiler   rekliliğini, bu gerekliliğin nedenlerini ve
                  ve iktisadi kalkınma konularını bir teorik   nasıl bir iktisadi organizasyona gidilmesi
                  model çerçevesinde ele almaktaydı.          gerektiğini,  kısaca  “kümelenme  modeli
                                                              teorisi”  olarak  tanımladığımız  teorisini
                  Teorisini uygulamaya koyarak eksik ka-      şöyle anlatmaktaydı;
                                                                                   4
                  lan yönlerini de tamamlamış olan Ahî           Bilmiş ol ki Allah insanı medeni yarattı.
                  Evran, böylece teorisini uygulanan bir         Bu şu anlama gelir; Allah insanoğlunu
                  iktisadi üretim ve organizasyon modeli         öyle yaratı ki insanlar bir çok şeye
                  haline getirmeyi de başarmıştır.               muhtaç olsunlar ve ihtiyaç duysunlar.
                  Ahî Evran’ın geliştirdiği  kümelenme te-       Örneğin yiyecek, içecek, giyecek ve
                                                                 yatacak şeylere. Ve hiç kimse bunları
                  orisi ve modeli, Selçuklular, daha sonra       tek başına karşılayamaz (üretemez). Bu
                  da Osmanlılar tarafından üretim ve ikti-       ihtiyaçları karşılamak için çok büyük
                  sadi teşkilatlanma (iktisadi sistem) mode-     bir kitle çalışmalı, tâ ki herkes gerekli
                  li olarak kullanılmıştır. Özellikle sanayi     eşyaların bir cüzünü yapsın (üretsin).
                  ve ticaret sektörlerinin organizasyonu ve      Bazıları sanayi ve tarımla uğraşsın.
                  sanayiye dayalı sanayi-ticaret-tarım sek-      Bazıları da sanayi ve tarım aletlerini
                  törleri arası ilişkilerin düzenlenmesinde      yapsınlar (iş bölümü yapsınlar). Bu
                                                                 aletleri başkaları yapsın ki (işbölümü
                  doğrudan kullanılan bir model teoriydi.
                                                                 olsun ki) insanlara gerekli olan bütün
                  Daha belirgin ifade edersek Ahî Evran’ın       aletler yapılabilsin.
                  geliştirdiği  kümelenme modeli teorisi,
                  Selçuklu ve Osmanlıların klasik iktisat te-  4   Ahî Evran, Letâif-i Hikmet, Paris Bibliothi-
                  orisini ve iktisat modelini oluşturmuştur       que Nationale, nr. 99, s. 90a-b-91a-b; Mikâil
                                                                  Bayram, bu ifadeleri Ahîliğin kuruluş felsefesi
                  diyebiliriz.
                                                                  olarak tanımlamaktadır. Bk. Ahî Evran ve Ahî
                                                                  Teşkilatının Kuruluşu, Konya 1991, s. 136-
                                                                  137.




                                                                                                   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ   -   165
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171