Page 162 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 162
Anadolu
Selçuklu
organizasyonunu öngörmekteydi. Ahî şalvarını giymek ve fütüvveti Anadoluda döneminde
Evran’ın kümelenme modeli, yeni bir üre- anlatmak için daveti üzere Anadolu’ya inşa edilmiş
tim sistemi de içermekteydi. gelen heyet içinde şeyhi Evhadüddîn-i Ermenek,
Kirmânî ile birlikte yer alarak bir yıl bo- Karaman
Ahî Evran kümelenme modeline dayalı yakınlarında
yeni üretim sistemiyle ilgili teorisini ve ilk yunca fütüvvet-meslek ilişkine dair görüş Akköprü
uygulamalarını 1190-1220 yılları arasın- ve düşüncelerini tüm Selçuklu Anadolu
da gerçekleştirmiştir. 1200 yılı öncesinde şehirlerinde anlattı.
önce Horasan’da Ahmed Yesevî’ye bağlı Ahî Evran’ın bu düşünce ve görüşleri
sufilerden tasavvuf terbiyesi almak üzere Anadolu halkı tarafından Ahîlik olarak
debbâğlık mesleğini de öğrenen Ahî Ev- benimsendi. Süreç olarak 1200 öncesin-
ran, daha sonra Hicaz’da fütüvvet teşki- den 1205 yılına kadar süren bu dönem-
latına girip ünlü füttüvvet önderlerinden de Ahî Evran, fütüvvet-ahilik felsefesi-
Evhadüddîn-i Kirmânî’yi şeyh edindi. ne dayalı ‘kümelenme modeli teorisi’ni
1204’e kadar Abbâsî halifesinin bulun- geliştirdi. Bu büyük gezinin sonunda da
duğu Bağdat’ta fütüvvete dayalı tasav- Kayseri’ye yerleşti.
vufu öğrenen Ahî Evran, bu dönemde Kayseri’de Ahî Evran tarafından başlatı-
fütüvvet teşkilatında şeyhlik derecesine lan sanayi devrimi, Ahî tasavvuf felsesesi-
erişti. 1204’te tahta çıkan Selçuklu Sul- ni ve kümelenme modelini içeren teorisi-
tanı I. Giyâseddin Keyhusrev’in fütüvvet ne dayanıyordu.
ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ - 161

