Page 163 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 163
Emir Hanı,
Bursa
Ahî Tasavvuf Felsefesi ve Kümelenme Modeli Teorisi
Ahî Evran dinî ve mesleki eğitim öğretim sefesini geliştirdi, Ahîlik okulunu, Ahîlik
metodu olarak Ahmed Yesevî’in uygula- teşkilatını kurdu.
malı eğitim-öğretim metodunu esas aldı. Ahî Evran’ın fütüvvet, Ahîlik, tasavvuf
Felsefi düşüncede Gazzâlî’yi, felsefi mo- felsefesi oluşumunu geliştirme evreleri
3
del olarak da fütüvvete dayalı tasavvufi aşağıda ayrıca ele alınacaktır.
felsefeyi benimsedi. Teşkilatlanma mode-
li olarak Ahmed Yesevî ve fütüvvet teş- Ahî Evran tüm bu oluşuma paralel olarak
kilatını örnek aldı. Bunlardan hareketle meslek geliştirme-eğitim, üretim (iktisat)
Ahîlik düşüncesini ve Ahî tasavvuf fel- ile tasavvuf (Ahî tasavvufi düşüncesi-fel-
sefesi ve teşkilatı) arasında ilişki kurarak
farklı bir iktisadi düşünce, iktisadi felsefe
3 Ahî Evran aşağıda ele aldığımız Tabsira ve iktisadi kalkınma modeli içeren “kü-
başlıklı eserinde, Gazzâlî felsefesi yaklaşımını melenme modeli teorisi”ni geliştirdi.
benimseyerek Aristoteles felsefesini eleştirir.
Ayrıca bk. Süleyman Hayri Bolay, Aristoteles Araştırmacılar genellikle Ahî tasavvuf
Metafiziği ile Gazzali Metafiziğinin Karşılaştı- felsefesine bağlı Ahîler tarafından kuru-
rılması, İstanbul: MEB, 1986.
162 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ

