Page 163 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 163

Emir Hanı,
       Bursa
                        Ahî Tasavvuf Felsefesi ve Kümelenme Modeli Teorisi



                        Ahî Evran dinî ve mesleki eğitim öğretim    sefesini geliştirdi, Ahîlik okulunu, Ahîlik
                        metodu olarak Ahmed Yesevî’in uygula-       teşkilatını kurdu.
                        malı eğitim-öğretim metodunu esas aldı.     Ahî Evran’ın  fütüvvet, Ahîlik, tasavvuf
                        Felsefi düşüncede Gazzâlî’yi,  felsefi mo-  felsefesi oluşumunu geliştirme evreleri
                                                    3
                        del olarak da fütüvvete dayalı tasavvufi    aşağıda ayrıca ele alınacaktır.
                        felsefeyi benimsedi. Teşkilatlanma mode-
                        li olarak Ahmed Yesevî ve fütüvvet teş-     Ahî Evran tüm bu oluşuma paralel olarak
                        kilatını örnek aldı. Bunlardan hareketle    meslek geliştirme-eğitim, üretim (iktisat)
                        Ahîlik düşüncesini ve Ahî tasavvuf fel-     ile tasavvuf (Ahî tasavvufi düşüncesi-fel-
                                                                    sefesi ve teşkilatı) arasında ilişki kurarak
                                                                    farklı bir iktisadi düşünce, iktisadi felsefe

                        3   Ahî Evran aşağıda ele aldığımız Tabsira   ve iktisadi kalkınma modeli içeren “kü-
                            başlıklı eserinde, Gazzâlî felsefesi yaklaşımını   melenme modeli teorisi”ni geliştirdi.
                            benimseyerek Aristoteles felsefesini eleştirir.
                            Ayrıca bk. Süleyman Hayri Bolay, Aristoteles   Araştırmacılar  genellikle  Ahî  tasavvuf
                            Metafiziği ile Gazzali Metafiziğinin Karşılaştı-  felsefesine bağlı Ahîler tarafından kuru-
                            rılması, İstanbul: MEB, 1986.



      162   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168