Page 169 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 169

mız satırlarında açıkça medeni olmak ile    layacak üretimin yapılarak insan odaklı
                        toplumun  (ekonominin)  üretim  yaparak     ihtiyaçların fiilen karşılanmasının sağ-
                        ihtiyaçlarını karşılaması, yani iktisaden   lanmasıydı. Ahî Evran insanın ihtiyaçla-
                        kalkınması arasında doğrudan bir ilişki     rının karşılanmasını temel hedef olarak
                        kurmaktadır. İhtiyacını üreterek karşıla-   almakta, bu açıdan teorisinde sadece
                        mayı başaran topluma (ekonomiye), me-       bölgedeki/ülkedeki insanların değil; tüm
                        deni toplum (iktisaden kalkınmış toplum)    insanların ihtiyaçlarının sağlanmasını
                        demektedir.                                 hedeflemekteydi.

                        İnsan odaklı bir  iktisat anlayışına sa-    Kaynakların kıtlığı da burada devre-
                        hip olan Ahî Evran, kişinin ihtiyaçları-    ye girmekteydi. Üretici önce kaynakları
                        nın karşılanmasını temel amaç olarak        kullanarak  bölgesindeki  ihtiyacı  karşıla-
                        görmektedir.                                malıydı. Bu anlamda bölgesel ihtiyaca ve
                                                                    kaynaklara göre kümelenmiş meslek-üre-
                        Ancak kişi tek başına ihtiyaçlarını karşı-
                        layacak üretimi yapamaz. Bu ancak top-      tim birlikleri oluşturularak bölgenin ih-
                        lumsal iktisadi faaliyetle olur. Bu anlamda   tayaçlarının karşılanması/kalkındırılması
                        insan medeni yaratılmıştır; yani tek başına   öngörülmekteydi.
                        sağlayamayacağı ihtiyaçlarını karşılamak    Ahî Evran ihtiyaçların karşılanması için
                        için toplumla birlikte yaşamak ve ihtiyaç-  insanların  meslek öğrenmesini ve aynı
                        larını karşılamak durumundadır. Şu hal-     meslekten olanların bir araya gelerek
                        de kişinin ve içinde bulunduğu toplumun     meslek-zümre birliğini oluşturup ihtiyaç-
                        (ekonominin) medeni olabilmesi (iktisa-     ları karşılamak üzere üretim yapmalarını
                        den gelişmiş olması) için, kendi ihtiyaç-   öngörüyordu. Üretimin sadece mesleğin-
                        larını karşılayabilecek toplumsal üretimi   de  usta olanlar tarafından yapılmalıydı.
                        (iktisadi kalkınmayı) sağlaması gerekir.    Böylece kıt kaynaklar israf edilmeden
                                                                    daha verimli kullanılacak; tüketiciye ka-
                        Ahî Evran’a göre medeniyet sadece üreti-
                        mi yapmak değildi; yapılan üretimle top-    liteli ürün satılabilabilecekti. Bununla
                        lumun ihtiyaçlarını karşılamaktı. Bu bağ-   ilişkili olarak meslek, mesleği bilen pirin-
                        lamda medeni olmak, İktisadi üretim ile     ustanın  yanında  öğrenilmeliydi.  Böylece
                        tüketim ilişkilerinin düzenlenip ihtiyaçla-  modelinde mesleki eğitim ve istihdam me-
                        rın karşılanmasıyla toplumun refahının      todunu, bağımsız üretim yapma hakkının
                        arttırılmasıdır.                            nasıl kazanılacağının da tarif etmekteydi.
                                                                    Ahî  Evran  kadınların  da  üretici  olarak
                        Böylece Ahî Evran, iktisat biliminin ko-
                        nusu olan (kıt) kaynaklar ile ihtiyaçların   iktisadi hayatta rol almaları gerektiği-
                        karşılanması arasında bir ilişki kuruyor-   ne inanıyordu. Ahî Evran’ın eşi Fatma
                        du. Ahî Evran’a göre iktisadi faaliyetlerin   Bacı tarafından Ahî teşkilatının kadınlar
                        amacı, ihtiyaçları karşılayacak kaynakla-   kolu olarak kurulan bacılar teşkilatı, ka-
                        rın (üretimin) arttırılmasıydı. Ancak sa-   dınlar arasında Ahî tasavvuf felsefesinin
                        dece üretimin arttırılması yeterli değildi.   öğretilmesi ve öğrenilmesinde aktif rol
                        Asıl amaç insanların ihtiyaçlarını karşı-   oynuyordu. Ahî bacıların evlerini idare




      168   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174