Page 174 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 174

ları arasında Kayseri kadılığı görevini de   sat hukukunu geliştirme çalışmalarını yü-
                  üstlenmiştir.                               rütmeye başlamıştır.
                              10
                  Üçüncü aşama,  Konya merkezli olarak        Konya'da da Ahî tasavvuf felsefesine
                  Ahîlik felsefesi ve teorisinin tüm Anadolu   ve kümelenme modeline dayalı birçok
                  şehirlerinde uygulanması aşamasıdır. I.     meslek-sanayi birliği kurulduğu, bu bir-
                  Alâeddin Keykubad tarafından “ehl-i sa-     liklerin yer aldığı sanayi ve ticaret site-
                               11
                  nayinin piri”  yani dünya sanayicilerinin   lerinin vakıflar tarafından inşa edildiği
                                                                             12
                  öncü lideri olarak kabul ve ilan edilen Ahî   görülmektedir.
                  Evran, 1227’den itibaren Ahî tasavvuf       Ancak bu başarılı çalışmalarla sana-
                  felsefesini ve kümelenme modeli teorisini   yi devriminin Anadolu’da  meslek bir-
                  öğretmek, uygulamak, gerekli yönetim ve     liklerine dayalı yayılması 1237’de I.
                  denetimi Konya’dan yürütmek üzere Sul-      Keykubad’ın öldürülmesiyle son bulmuş-
                  tan tarafından danışman-müderris olarak     tur. 1237-1245 yılları arasında yaşanan
                  atanarak Konya’ya gelmiştir.
                                                              iç karışıklıklar ve Moğol yenilgisi ile Ana-
                  Ahî Evran 1227-1237 yılları arasında, I.    dolu’daki sanayileşmede durgunluk dö-
                  Keykubad’ın danışmanı-müderrisi olarak      nemine girilmiştir. Bu dönemde, iktidara
                  Konya’da yaşamış, Ahîler tarafından inşa    muhalefet ettiği gerekçesiyle beş yıl hapis
                  edilen hankaha yerleşerek,  Konya’daki      yatan Ahî Evran, (hapiste iken) Ahîliğin
                  iki Ahî hankahındaki talebelere Ahî ta-     devamı için Ahîlik modeli yönetim ve de-
                  savvuf felsefesi eğitimi vermeye başlamış-  netiminin kişisel olmaktan çıkartılıp ku-
                  tır. Bu dönemde yüksek eğitime yönelik      rumsal olması gerektiği kanaatine ermiş,
                  Ahî tasavvuf felsefesini anlatan birçok     Ahî Evran Vakfı’nın kurulmasına karar
                  eser kaleme almıştır.                       vermiştir. Böylece esirlik, hastalık, ölüm
                                                              olsa da Ahîlik bu  vakıf yoluyla devam
                  Böylece Ahî teşkilatının yönetim merkezi
                  Kayseri’deki hankahtan  Konya’daki bu       edebilecekti.
                  hankahlara taşınmıştır. Ahî Evran, Kon-     1245’te II. İzzeddin Keykâvus’un tahta
                  ya’daki bu hankahlarda yetiştirdiği mü-     çıkmasıyla Ahî Evran’a iade-i itibar edil-
                  ritler, talebeler vasıtası ve sultanın desteği   miş,  Konya’daki Ahî hankahlarına geri
                  ile Ahî tasavvuf felsefesini ve Ahî küme-   dönerek faaliyetlerine devam etmesiyle
                  lenme modeli teorisine uygun iktisadi teş-  yeni bir dönem başlamıştır. Ahî Evran
                  kilatlanmayı tüm Selçuklu Anadolusu’na
                  yaymaya, bu teşkilatlanmaya uygun ikti-     12  Bu dönemde Konya’da “kârhane”, “boyaha-

                                                                  ne”, “cenderehane” “sabunhane” “şekerhane”
                  10  Bayram, 1995: 20                            gibi birçok sanayi sitesinin vakıflar tarafından
                  11  676/1277 tarihli Ahî Evran Vakfı vakfiyesinde   inşa edilerek faaliyete geçtiği görülmektedir (Os-
                      “Pirlerin piri olan Nasîrüddin Ahî Evran” deni-  man TURAN; Selçuklular ve İslâmiyet, İstanbul
                      liyor. (Köksal 2008:177) Ahî Şecerenâmelerinde   1971, s.64. Aynı yazar, Selçuklular Tarihi ve
                      ise “ehl-i sanayinin piri”, unvanının yanında,   Türk İslâm Medeniyeti, İstanbul 1980, s.365;
                      zamanının tüm sanayi kolları kastedilerek “32   Ahmet EFLAKİ; Ariflerin Menkıbeleri(Tercüme
                      esnaf kolunun piri” unvanı da kullanıyordu.   eden: Tahsin YAZICI), MEB., İstanbul 1986,
                      Bk. aşağıda Ahî Fütüvvet Şecerenâmeleri kısmı.  s.172).




                                                                                                   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ   -   173
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179