Page 118 - 60. SANAT YILINDA AMİR ATEŞ
P. 118

60. Sanat Yılında
           Bestekâr HÂFIZ ÂMİR ATEŞ


                                         ortak ses olarak kullanılabilecek güzel bir akorttur. Bir ses dediğimiz ise dört sesten
                                         daha yüksektir. Yerinden akordu ise herkesin okuyamayacağı bir akorttur. Sözün özü
                                         mevlidhân sesini tanımalı. Okumaya başlamadan önce akordunu belirlemelidir”
                                         şeklinde tavsiyede bulunmaktadır.

                                         Mevlîd-i Şerîf okurken uyulması gereken birtakım kâideler vardır. Bu kâideleri
                                         Âmir Ateş şu şekilde açıklamaktadır:

                                         “Öncelikle ilâhî, Tevhîd bahrine uygun seçilecek ve dik olmayan bir sesle Mevlîd-i
                                         Şerîf ’e başlanacak. En çok da ‘Zemin, Zaman, Meyân ve Karar’ mefhumlarına
                                         çok dikkat etmek gerekir. Bundan sonra okuyucu, sesinin erişebildiği güzelliklerde
                                              dolaşacak ve dinleyenlerine de bu güzellikleri tattıracak.”




                                              Tevhîd Bahri

                                              Mevlîd-i Şerîf ’in ilk bahri olan “Tevhîd Bahri”, Mevlîd-i Şerîf ’in giriş
                                              bahridir. Âmir Ateş’e göre: “Gereksiz safsatalardan uzak, tamamen gerçek
                                              mısrâlardan oluşan hâli ile okunmalıdır.” Bu bahrin geleneksel olarak
                                              ‘Dügâh, Sabâ ve Çargâh’ makâmları ile okunduğuna dikkat çeken Âmir
                                              Hoca, “müellife duâ” diye adlandırılan ve ‘Ey Azîzler, işte başlarız söze’
                                              diye başlayan bölümün girişinde ise Hüseynî makamının uygulanmasının
                                              uygun olacağını belirtmiştir.

                                              Bu bahrin öncesinde, okuyan insanın daha kolay bir şekilde makâma
                                              girebilmesi için bir ilâhî okunur. Ancak bu ilâhîlerin Allah Teâlâ’yı öven,
                                              O’nu hatırlatan sözlerden olmasına dikkat etmek gerekir.
                                              Mevlîd-i Şerîf mısrâları arasında kasîdeler de okunur. Ancak kaside,
                                              konu itibariyle o bahrin konusuna uygun olmalıdır. Bu konuda Âmir
                                              Ateş şunları ifade etmiştir:
       Âmir Ateş bir mecliste.
                                         “Bahirlerin arasında kasîdeler okunabilir.  Yunus Emre’den, (ö. 1321) Şeyh
                                         Galib’den, (ö. 1798) Merhûm Mehmet Âkif Ersoy’dan (ö. 1936) okunabilir.  Bu
                                         kasideler de değişik değişik arûz kalıplarıyla yazılmış olduğundan, evvelâ bu
                                         kalıpları öğrenmek gerekir.”

                                         Aynı zamanda mübârek gecelerimiz için bestelenen güzel eserlerin de olduğu
                                         aşikârdır. Âmir Ateş, güftesi Yasin Hatipoğlu’na ait:

                                              “Candan açılan ellere nûr yağdırır Allah
                                              Rahmet saçılan dillere nûr yağdırır Allah”











                                                             • 114 •
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123