Page 111 - 60. SANAT YILINDA AMİR ATEŞ
P. 111
60. Sanat Yılında
Bestekâr HÂFIZ ÂMİR ATEŞ
Âmir Ateş’in Mevlîd-i Şerîf Tavrı
t Mevlîd-i Şerîf t
evlîd, Hz. Peygamber’in (s.a.v.) doğumunu, peygamberliğini,
M mûcizelerini, mi’râcını, vefâtını konu edinen mesnevî şeklinde yazılmış
eserlerdir. İslâm dini ile şereflenmeleriyle birlikte Türkler, dinlerine ve Hazreti
Peygamber’e duydukları yoğun sevgiyi başta mevlîdler olmak üzere edebiyat,
hat, mûsikî vb. sanatlarla ifade etmeye çalışmışlardır. Mevlîdler içerisinde
bilhassa Süleyman Çelebi’nin Mevlîd-i Şerîf’i (Vesîletü’n-Necât) yüzyıllar
içerisinde diğerlerinin arasında temâyüz etmiş; mûsikî ve mevlidhânlar
vasıtası ile bugüne ulaşmıştır. Konuyla ilgili olarak Faruk Kadri Timurtaş,
“Süleyman Çelebi açık, sâde bir dil kullanmıştır. Çağdaşlarının eserlerine göre
Arapça, Farsça kelimelere ve husûsiyle tamlamalara daha az yer vermiştir” sözleri
ile sâde üslûbunun samimiyetiyle insanlar üzerinde heyecan, duygu, düşünce
fırtınası oluşturduğuna değinmiştir.
Her ne kadar Peygamberimizin doğumu hürmetine yazıldığı kabul edilse de
Mevlîd-i Şerîf’in içeriğinde sadece bu husus anlatılmamaktadır. Mevlîd-i
Şerîf’de ele alınan konular şunlardır:
1. Cenâb-ı Hakk’ın Birliğinin Anlatıldığı Tevhîd Bölümü,
(Faslun fi’t-Tevhîd).
2. Müellife Duâ Bölümü (Duâ).
3. Âlemin yaratılması (Faslun fî Teselsüli İntikâli Nûri’n-Nebî
Aleyhi Ekmelü’t Tahiyyat).
4. Hz. Muhammed’in Nûru’nun Yaratılması (Faslun fî’n-Nâti’ş-
Şerîfi’l-Arabî).
5. Hz. Âdem’in Yaratılması ve Hz. Muhammed’in Nurunun
O’na intikâli
• 107 •

