Page 101 - 60. SANAT YILINDA AMİR ATEŞ
P. 101
60. Sanat Yılında
Bestekâr HÂFIZ ÂMİR ATEŞ
Meselâ sözlerini Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı Hüseynî makamındaki ‘Ezelden
Âşınânım’ güftesi bu şarkılara en güzel örneklerden biridir. Hâkezâ bestekâr Yesâri
Asım Arsoy’un ‘Ömrüm Seni Sevmekle Nihayet Bulacaktır’, Sâdeddin Kaynak’ın
‘Muhabbet Bağına Girdim Bu Gece’ ve Hacı Ârif Bey’in ‘Vücûd İkliminin Sultânı
Sensin’ şarkılarının Peygamber Efendimiz (s.a.v.) için yazıldığını bilmekteyiz.”
Bu şarkılar Allah Rasûlü’ne olan aşkın tercümanıdır. Âmir Ateş’in Mûsikînin rûhu dinlendirici,
bu şarkıları okurken çok kereler sahnede ağladığı, talebeleri ve
karakteri ve kişiliği geliştirici,
onu tanıyanlar tarafından anlatılmaktadır.
Mûsikînin insanların karakterlerini şekillendirmede büyük bir olgunlaştırıcı müthiş bir gücü var.
rolü vardır. Âmir Ateş’in kişiliğinin gelişmesinde de bu etkiyi
gözlemlemek mümkündür. Küçük yaşlarından itibaren zamanın değerli
mûsikîşinaslarının yanı sıra, hâfızların arasında yetişmiş olması onun karakter
gelişiminde de önemli rol oynamıştır. Bu konuda Âmir Ateş “‘Müzik rûhun
gıdasıdır.’ derler. Sadece rûhun terbiye edilmesinde değil, insan karakterinin
gelişmesinde ve olgunlaşmasında da önemli bir rolü vardır. Ayrıca müzik tedavi
edici özelliğe de sahiptir. Mûsikî ile tedavi yöntemleri Osmanlı döneminde Amasya,
Kayseri, Edirne, Bursa, İstanbul ve diğer pek çok şehirde îmar edilen şifâhânelerde
uygulanmış ve çok faydası görülmüştür. Yani mûsikînin rûhu dinlendirici,
karakteri ve kişiliği geliştirici, olgunlaştırıcı müthiş bir gücü var” diyerek karakter
gelişiminin mûsikî ile bağlantısını ifade etmiştir.
Âmir Ateş’e göre beste yapabilmek için “Ne enstrüman çalmaya ne de nota bil-
meye gerek var; ancak mûsikî bilmek gerekli. Kulaktan dolma, kara düzen de olsa
mûsikî bilmelidir beste yapacak bir insan. Bazen nota bilmeden melodiler mırıl-
danarak bir şeyler ortaya çıkarabilir. Ancak bu tam bir beste olmaz” diyerek bes-
tekârlığın mûsikî bilgisine bağlı olarak yapılabileceğine dikkat çekmiştir.
Beste yaparken enstrüman kullanmanın bestekâra yardımcı olacağını belirten
Âmir Ateş, “Bestekâr, bir enstrüman çalıyorsa yapacağı bestelerde daha rahat
eder. Çünkü kulağına sağlam sesler iletilir. Onun için bir bestekârın enstrüman
kullanması önemli” sözleriyle bestekâr için enstrüman kullanmanın doğru
sesleri notaya almak açısından önemine değinmiştir. Kendisi de biraz ud
çalan ve az da olsa ney üfleyen Âmir Ateş, “Ben enstrüman kullanabilmek için
herhangi bir kursa gitmedim. Kendi kendime ud öğrendim. Mûsikî denizinde
ıslanınca insan çabalıyor ve sırılsıklam olunca bazı şeyleri kendi kendine deniyor.
Ud ile birlikte bazı enstrümanları da kullanabiliyorum. Ancak bestelerimde en çok
yararlandığım enstrüman şüphesiz uddur” sözleriyle konuya açıklık getirmiştir.
• 97 •

