Page 104 - 60. SANAT YILINDA AMİR ATEŞ
P. 104
60. Sanat Yılında
Bestekâr HÂFIZ ÂMİR ATEŞ
t Besteleri t
mir Ateş, hâfız olması münâsebetiyle dinî mûsikî kültürüne sahip
 insanlar arasında yetişmiş, bulunduğu ortamlardan kazandığı birikimleri
eserlerine aktarmıştır. Bestelerinde Emin Ongan ve Yesâri Asım Arsoy’un
etkileri çok büyüktür. Kendisi klâsik tavırdan taviz vermemiş ve talebelerini
de hep bu yönde yetiştirmiştir. Âmir Ateş, çok küçük yaşlarda notayı öğrenmiş
ve tüm eserlerini kendisi notaya almıştır.
“Kendimi sanat mûsikîsine daha yakın hissediyorum” diyen Âmir Ateş, Klâsik
Türk Sanat Mûsikîsi ve Türk Din Mûsikîsi alanında besteler yapmıştır.
Besteleri arasında Şarkı, Nakış Beste ve İlâhî formundaki sözlü eserlerle
birlikte Peşrev, Saz Semâisi, Medhal formlarında saz eserleri de mevcuttur.
İlâhî formundaki eserlerinin dışındaki bestelerinde ana makamların yanı
sıra Sultaniyegâh, Sûzidîl, Şevkefzâ, Evç, Şehnaz gibi makamları da ustalıkla
kullanmıştır. Genellikle günümüzde çok kullanılan makamlarda ve usûllerle
beste yapmayı tercih eden Âmir Ateş, eserlerinde prozodiye de son derece
önem vermiştir.
Âmir Ateş eserlerini bestelerken on zamanlıya kadar olan tüm usûlleri kul-
lanmış, bunların üstüne çıkmamıştır. Bunun nedenini “Birçok bestekârımızın
büyük usûlle yapılmış besteleri mevcut. Ancak günümüz solistleri bu eserleri oku-
maktan uzak duruyorlar. Bu durum da küçük usûllerle beste yapmam gerektiğini
hissettiriyor. Çünkü bu tarz eserler bestelense de kaderlerinin bir köşede okuyucusu-
nu beklemek olacağını düşünüyorum” sözleriyle açıklamıştır.
Eserlerinden 214 adet şarkı ve 27 adet ilâhî, 3 medhal ve 1 türkü bestesi
TRT repertuvarında kayıtlıdır. Ayrıca TRT arşivinde bulunmayan 105 adet
• 100 •

