Page 104 - 60. SANAT YILINDA AMİR ATEŞ
P. 104

60. Sanat Yılında
           Bestekâr HÂFIZ ÂMİR ATEŞ

















                                                                t Besteleri t










                                              mir Ateş, hâfız olması münâsebetiyle dinî mûsikî kültürüne sahip
                                         Â insanlar arasında yetişmiş, bulunduğu ortamlardan kazandığı birikimleri
                                         eserlerine aktarmıştır. Bestelerinde Emin Ongan ve Yesâri Asım Arsoy’un
                                         etkileri çok büyüktür. Kendisi klâsik tavırdan taviz vermemiş ve talebelerini
                                         de hep bu yönde yetiştirmiştir. Âmir Ateş, çok küçük yaşlarda notayı öğrenmiş
                                         ve tüm eserlerini kendisi notaya almıştır.

                                         “Kendimi sanat mûsikîsine daha yakın hissediyorum” diyen Âmir Ateş, Klâsik
                                         Türk Sanat Mûsikîsi ve  Türk Din Mûsikîsi alanında besteler yapmıştır.
                                         Besteleri arasında Şarkı, Nakış Beste ve İlâhî formundaki sözlü eserlerle
                                         birlikte Peşrev, Saz Semâisi, Medhal formlarında saz eserleri de mevcuttur.
                                         İlâhî  formundaki  eserlerinin  dışındaki  bestelerinde  ana  makamların  yanı
                                         sıra Sultaniyegâh, Sûzidîl, Şevkefzâ, Evç, Şehnaz gibi makamları da ustalıkla
                                         kullanmıştır. Genellikle günümüzde çok kullanılan makamlarda ve usûllerle
                                         beste yapmayı tercih eden Âmir Ateş, eserlerinde prozodiye de son derece
                                         önem vermiştir.

                                         Âmir Ateş eserlerini bestelerken on zamanlıya kadar olan tüm usûlleri kul-
                                         lanmış, bunların üstüne çıkmamıştır. Bunun nedenini “Birçok bestekârımızın
                                         büyük usûlle yapılmış besteleri mevcut. Ancak günümüz solistleri bu eserleri oku-
                                         maktan uzak duruyorlar. Bu durum da küçük usûllerle beste yapmam gerektiğini
                                         hissettiriyor. Çünkü bu tarz eserler bestelense de kaderlerinin bir köşede okuyucusu-
                                         nu beklemek olacağını düşünüyorum” sözleriyle açıklamıştır.

                                         Eserlerinden 214 adet şarkı ve 27 adet ilâhî, 3 medhal ve 1 türkü bestesi
                                         TRT repertuvarında kayıtlıdır. Ayrıca TRT arşivinde bulunmayan 105 adet









                                                             • 100 •
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109