Page 241 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 241
işleyen gibidir denilmiştir. Cenâb-ı Hak nazırlık yapan zühd sahibi olanlar
vâkıfı ve şartlarına riâyet edeni zıll-ı idarede olacaklardır. Sonra bu devam
arşta ve firdevsin ortasında bulunanların etme kadında neslin kesilmesine kadar
zümresinden kılsın. O zât-ı ecell ü a‘lâ devam edecektir. Türbeye yakın mescitte
hazretli ğani ve vehhab sıfâtları ile namaz kılınır. Ardından şeyh beş vakit
muttasıf bulunan ve halkın hayırlısı namaz sırasında dua eder. Cuma ve
ve fasl-ı hitâb sahibi olan Efendimiz pazartesi geceleri Allah’ı zikreder. (…)
Hazreti Muhammed’e Kitâb-ı Mübîn'i Şeyhin samimi, dindar, Allah’dan çok
inzâl buyuran ilâh-ı ekremdir. Bizi ehl-i korkan, cömert, zaman zaman uzlete
sünnet ve kitâbdan ve amelleri hayr çekilen, kanaat sahibi, güzel ahlâk sahibi,
olan müminlerden kılsın. Bu vakıf ve Allah’a devamlı şükür ve hamd eden,
hayrât hicri yedi yüz altı senesinde vukû şeyhik elbisesini devamlı giyinen, Ahî
bulmuştur.(706/1306). zâviyesinde devamlı oturan, vakıftan
az verilen dirhemle yetinen oğlu nâzır
olmalıdır. Öldüğü zaman veya kötü bir
ÜÇÜNCÜ BELGE davranışı ortaya çıktığında Ahî reisliği
Kırşehir Müzesi’nde bulunan bu ilk tescil derece bakımından en dindar ve en
tarihi olmayan, tarihsiz vakfiye, Kırşehir faziletli olan evlada verilir. Çünkü vakıf
idaresine bakmanın şartlarından birisi
kadısı tarafından 2 Zilkade 1331/3 Ekim vakfedenlerin evladı olmak ve kötülüğün
1913 tarihinde yeniden tescil edilmiştir. yayılmasına çalışmayan, dindar ve
Kuruluş tarihsiz Arapça Ahî Evran Vakfi- faziletli bir insan olmaktır. İlim tahsilinin
yesi metninin tercümesi: 35 şartlarını yerine getirmeye çalışırsa her
gün bir dirhem yevmiye verilir. Eğer
Zamanın ve dönemlerin kutbu,
pirlerin piri Nasîrüddin Ahî Evran böyle yapmaz da kötülük ve fesad için
Allah ona rahmet etsin ve günahlarını çalışırsa yevmiye bir dirhem verilmez.
bağışlasın şöyle dedi: Dünya hilecidir Vakfın idaresi diğer evlatlardın birine
zalimdir çabuk geçicidir, fanidir (…) verilir. (...) Nâzır ayrıca zâviyenin,
Vakfedilen yerler şunlardır: Kırşehir kabri, mescidin ve bahçelerin ve köylerin
kazasına bağlı Kızılca diye isimlendirilen imarına çalışmalıdır. Mahsulü toplamak
yerin dötrte biri, yine aynı kazaya bağlı ve yaratıklara rızıklarının gerçek
Kızıca köyü sınırındı Pazarağıl köyünün olarak vermek vakfın yararlanacağı
dötte biri, Çarık köyünün yarısı, Ludran işleri yapmak, vakıf işlerini ve diğer
köyünün yarısı Kuyhak küyünü yarısı, işleri yaparken hatadan kaçınmaktır.
Kara Halik köyünün yarısı, Umur köyü İmkân nisbetinde misafirlere yolculara
mezraı ve İncik’in yarısı Yazı Mesir harcama yapınız. Vakfa karşı haksızlıkta
merasının yarısı, Koçak mezrasından bulunmayınız.
Gökçeli köyünün yarısı, (...) Ahî Bozlar
köyünün yarısı (…). Vakıf için verilen bu Osmanlı’nın Kuruluşunda Ahî
bilgilerin hepsi doğrudur. Vakfiye zâviye Evran Vakfı
mezarlığının yanında bulunmaktadır.
Zâviyede şeyh, mütevelli heyeti, vakıf Asıl adı Derviş Ahmed Âşıkî olan
kurucusunun çocuklarından peş peşe Âşıkpaşazâde’nin Tevarih-i Ali Osman
35 Köksal vd. 2008: 155-163.
240 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ

