Page 218 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 218

nişilere, alemdar ve sancaktarlara, kemer   namelerinde pirlerinin Ahî Evran oldu-
                     bağlınmışlara tekbir getirerek hırka kuşak   ğunu mutlaka belirtirerek Ahî Evran’ın
                     ve taç giydirirler. 7                    menkıbevi hayatını anlatırlar.
                  Fütüvvetnamelerden farklı olarak Ahî        Şeyhlikte ikinci tür silsile, Ahî-şeyhlik sil-
                  fütüvvet şecerenâmeleri, içeriğinde Ahî     silesinin üstatdan üstada geçtiği silsiledir.
                  Evran’ın ve meslekte üstad olanların sil-   Bu tür silsilelere Ahî fütüvvet şeyhi/üstat-
                  silelerini  vermesi  bakımından  oldukça    ları silsilesi denir.
                  farklıdır ve Ahî Evran’ı pir kabul eden
                  Ahî  fütüvvet şeyhliği makamına erişen      Ahî  fütüvvet  şecerenâmelerinde,  üs-
                  şeyhler tarafından veya şeyh adına ka-      tat silsilesi Ahî Evran’dan başlar ve Ahî
                  leme alınmıştır. Ahîlik ve fütüvvet felse-  Evran’ın menkıbevi hayatı anlatılır. Ahî
                  fesini ve değerler sistemini anlattığı gibi   Evran’ın adı ve Evran lakabını alışı, kı-
                  mutlaka şecerenâmenin ait olduğu Ahî        saca ad-lakab künyesi mutlaka belirti-
                  fütüvvet şeyhine kadar gelen silsileyi de   lir. Farsça  Ahî Sinan Şecerenâmesi’nde
                  verir. Ahî Evran’ın debbâğlık mesleği-      Ahî Sinan’ın kuşağını bağlayanın Ahî
                                                                                                  8
                  nin piri olmasından dolayı, debbâğlık       Mahmud olduğu belirtilmektedir.  Bu
                  mesleğine ait tedarik, üretim ve satış ile   şecerenâmeye ekli Osmanlı Türkçesiyle
                  ilgili önemli kaideleri ayrıntılı anlatarak   kaleme alınan Ahî Sinan İcazetnâmesi’nde
                  kümelenme modeline göre diğer  meslek       ise “Pîr-i pîrân azîz-i azîyân Ahî Evran
                  birliklerinin teşkilanlanmasına örnek bir   ser çeşme-i Sultan Ahî Evran Şeyh Mah-
                                                                                    9
                  meslek modeli oluşturulmakta, âdeta         mud pir-i Debbâğân”  denilerek pirlerin
                  resmedilmektedir.                           piri olduğu, debbâğların piri oduğu, la-
                                                              kabının Evran, adının Mahmud olduğu
                  Diğer bir deyişle Ahî Evran’a bağlı         belirtilmektedir.
                  olan ve en üst Ahî  fütüvvet makamı-
                  na erişen şeyhin şeceresini içeren Ahî      Şecerenâmeyi kaleme alan Ahî  fütüvvet
                  fütüvvetnâmelerine, kısaca  şecerenâme      şeyhinin şeyhlik makamına erişmesinin
                  denmektedir. Her şecerenâmede menki-        soydan mı yoksa üstaddan mı olduğu
                  bevi olarak Ahî Evran’ın peygamberi-        şecerenâmesinde verdiği silsileden anlaşı-
                  mizin amcası Hz. Abbas’ın oğlu olduğu       lır. Aşağıda ele aldığımız ve yanlışlıkla Ahî
                  belirtilerek Hz. Adem’den Ahî Evran’a       Sinan’a nispet edilen, debbâğların şeyhi
                  kadar fütüvvet silsilesi de verilir.        Seyyid Mustafa’ya ait şecerenâmedeki sil-
                                                              sile türü, şeyhliğin babadan oğula geçişi
                  Ahî  fütüvvet şecerenâmelerinde  şeyhin     silsilesini vermektedir. Yani soy silsilesi
                  makama gelişini gösteren iki tür silsi-     türündedir. Şeyh Mustafa bu makama,
                  le vardır: Soy silsilesi ve üstat silsilesi.   babadan oğula geçen bir silsileyle babası-
                  Şecerenâmedeki Ahî fütüvvet şeyhlik ma-     nın yerine geçerek şeyh olmuştur.
                  kamı silsilesi babadan oğula geçerek ge-
                  len bir silsile ise buna zürriyet/soy silsilesi
                  denir. Soy silsilesiyle şeyh olanlar şecera-
                                                              8   Köksal vd. 2008: 45
                  7   Köksal vd. 2008: 71                     9   Köksal vd. 2008: 53




                                                                                                 AHİ EVRAN VAKFI VE ZAVİYESİ   -   217
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223