Page 216 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 216

Şahin, Ahî Evran Vakfı şeyhleri tara-       vette şeyhlik makamına erişenlere “Ahî”
                  fından diğer bölge ve şehirlerde seçilen    denmesinden dolayı bu fütüvvetnâmelere
                  Ahî-babalara Ahî Evran Vakfı’nı tem-        “Ahî fütüvvetnâmeleri” dendiğini, yine
                  sil etmelerinden dolayı icazetnâme ve-      fütüvvetnâmelerde     şeyhlerin   şeyhine
                  rildiğini belirtmiştir. Şahin bu tespitini   (“şeyhe’l-şuyuh”)  de  Ahî-baba  dendi-
                  icazetnâmeye değil, verilen bir berata      ğini söyler.  Aynı yazar, Mesnevi di-
                                                                          3
                  dayandırmaktadır.  İşte burada ele  al-     bacesinde  Ahî-baba  yerine  Ahî-Türk
                                     2
                  dığımız şecerenâmeler, bahis konusu bu      de dendiğini kaydetmektedir. Böylece
                  icazetnâmeleri de içeren belgelerdir.       fütüvvetnâmelerde zaman ilerledikçe, te-
                                                              rimlerin  içeriğinin  fazla  değişmediğini;
                  İcazet verilen Ahî-şeyhinin şeceresini içe-
                  ren ve pirinin Ahî Evran olduğunu be-       ancak terimlerin adlandırılmasında değiş-
                  lirten  Ahî  fütüvvet  şecerenâmelerinin,   meler olduğunu belirtmektedir. 4
                  icazetnâmeler olduğunu Ahî  fütüvvet        Gölpınarlı tarafından yayınlanan ilk
                  şecerenâmelerini  inceleyen ve yayınla-     Türkçe  fütüvvetnâme olan  Burgazi
                  yan araştırmacılar da tam olarak be-        Fütüvvetnâmesi’nde ve  Seyyid Hüseyin
                  lirleyememiştir.  Fütüvvetnâme ve Ahî       Fütüvvetnâmesi’nde  fütüvvetle  ilgili  te-
                  şecerenâmeleri üzerine yaptığım yoğun       rimler anlatılmış olup şeyhlik Ahîlikten
                  araştırma  ve incelemelerim  sonucunda      daha üst bir makam olarak tanımlan-
                  Ahî  fütüvvet şecerenâmeleri ile Ahî Ev-    maktadır. Gölpınarlı’yı yanılgıya düşüren
                  ran Vakfı arasındaki icazetnâme ver-        “bu üçü birdir” ibaresi olabilir:
                  me-alma bağlantısını tespit ederek bazı        (…) bilin ey iman ehli Yiğit ve Ahî
                  şecerenâmelerin icazetnâme olduklarını         ve Şeyh bu üçi birdür. Yiğitlik heves
                  tespit etmiş bulunuyorum.                      eylemekdür, Ahîlik başlamakdur ve
                                                                 Şeyh tamam kılmakdur. Yiğitlik sakal
                                                                 gelmekdür ve Ahî sakala ak düşmekdür
                  Ahî Tabiri                                     ve Şeyh tamam pir olmakdur. 5

                                                              Seyyid  Hüseyin Fütüvvetnâmesi’nde  ise
                  Fütüvvet ve Ahîlik üzerine önemli çalış-
                  malar yapan Gölpınarlı, fütüvvetnâmeler     “Pes Ahîler ıstılahında Fetalık yiğitlikdür
                                                                                                      6
                  ile Ahî fütavvetnamelerindeki terimleri     ve Ahîlik kırgıllıkdur ve Şeylik pîrlikdür”
                  (ıstılahları) karşılaştırarak Anadolu’da    deniyor.
                  Türk illerinde kaleme alınan Ahî            Fütüvvetnâmelerde          ve        Ahî
                  fütüvvetnâmelerinde “Ahî” tabirinin,        fütüvvetnâmelerinde,    Ahî    Evran’dan
                  fütüvvetnâmelerdeki “şeyh” terimi/ıstı-     bahsedilmez. Dolayısıyla debbâğlıkla il-
                  lahı yerine kullanıldığını, diğer tarikat-  gili bilgi de yoktur. Fütüvvet teşkilatının
                  ların şeyhleri gibi Ahîlerin de zâviye reisi
                  olduğunu belirtir. Türk illerinde fütüv-
                                                              3   Gölpınarlı 1950: 17, 37-38.
                                                              4   Mesnevi tercemesinden naklen; Gölpınarlı
                  2   İlhan Şahin, “Osmanlı Devrinde Ahî Evran    1950: 39.
                      Zâviyesi’nin Hususiyetine Dair Bazı Mülahaza-  5   Gölpınarlı 1956: 40
                      lar ve Vesikalar”, Ahîlik ve Esnaf, 1986, s. 163.  6   Gölpınarlı 1956: 40




                                                                                                 AHİ EVRAN VAKFI VE ZAVİYESİ   -   215
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221