Page 223 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 223

savaştığını sordu. Bir elinde kılıç bir elin-  ve insanlara öğretilmiştir. Debbâğlık Hz.
                        de alem (sancak), evran gibi çarpıştı ce-   Adem peygamberin “emr-i Hak” ile ilahî
                        vabını alınca, Peygamberimiz Mahmud’u       olarak öğrendiği ilk mesleklerdendir.
                        kavrayarak Evran’sın sen dedi. Böylece      Özellikle giyimle ilgili ilk meslektir. Hz.
                        Ahî  Mahmud’un  lakabı  da  Ahî  Evran      Şit, kumaş dokuma mesleği olan çulhalı-
                        oldu.                                       ğı öğrenene kadar Hz. Adem’den başla-

                           Bes Hazret-i Resulullah Hazreti Ali’den   yarak deri tabaklanarak temizlenmiş ve
                           sual-ı şerif eyledi ki ya Ali kerremallahu   giyim amaçlı kullanılmıştır. Hz. Şit hem
                           vechehu Ahî Sultan Şeyh Mahmud ibni      debbâğ hem de çulha idi.
                           amucam Abbas-ı Ekber gazada nice ceng
                           eyledi ve nice harb itdi ve el kılıçta nice   Peygamberler  arasında  ilk  debbâğlık
                           idi. Hazreti Ali eyitti ya Resulullah bir eli   eden, deriyi temizleyip, kazanda tabak-
                           alem-i şerifde ve bir eli kılıçda her canibe   layıp  (“tennure  edip”)  elbise  haline  ge-
                           ceng iderdi ve sıçradı Evran gibi anun   tirip eşi ve evlatlarıyla giyen Hz. Adem
                           içun ana Sultan Ahî Evran Şeyh Mahmud    (a.s.)’dir. Oğullarından Hz.Şit dericiliğin
                           didiler. 22                              yanında, kumaş dokuma sanayisini geliş-
                                                                    tirene kadar elbise olarak deri giyilmiştir.
                        Hz. Muhammed’in (SAV) Ahî                   Debbâğlık mesleği Hz. Adem’den diğer
                        Evran’a Debbâğlığı Ihsanı                   peygamberlere ve nesillere intikal etmiş,
                                                       23
                        Ahîlik-Fütüvvet felsefesi ve öğretisinde,   oradan da Hz. Muhammed’e intikal et-
                        debbâğlık da dâhil olmak üzere tüm mes-     miştir. Hz. Muhammed’de debbâğlık
                        lekler evvela peygamberler tarafından       sanayiini Ahî Evran’a ihsan etmiş,
                        “emr-i Hak”  ile ilahî olarak öğrenilmiş    öğretmiştir.
                                     24
                                                                       Resulullah Aleyhi’s-selâm eyitti: Ya
                        22  Köksal vd. 2008:65-66.                     ashab her peygamberlerden birer
                        23  Kırşehir Müzesi, 3 numaralı Ahî Sinan olarak   yadigar kalmışdır. Hazreti Ademü’n-
                            yayınlanmış Ahî Mustafa Şecerenâmesi, (Kök-  nebi aliyhi’s-selâm evvela debbâgat edip
                            sal vd. 2008: 63, 67.)                     giyerdi. Ehle libas idüp Hazret-i Havva
                        24  “Emr-i hak” ibaresi ile mesleklerin öğre-
                            nilmesinden, Kur’ân-ı Kerim’de geçen Hz.   ile ve evladlarıyla giyerlerdi. Ta oğlu Şit
                            Adem’in ilk insan olarak yaratılıp Allah’ın   aleyhi’s-selâm çulhalık işleyinceye değin,
                            Hz. Adem’e tüm eşyaların isimlerini öğretmesi   tennure edip giyerlerdi. Gerçi Ademü’n-
                            kastedilmektedir. Hz. Adem’in şahsında insana   nebi aleyhisselan bin yıl yaşadı ve her bir
                            eşyanın isimleri öğretilirken, hangi ihtiyacını
                            bu eşyalarla/mallarla nasıl karşılayacağı, bu   Allah’ın yaratılışta insana bahşettiği ve beyinde
                            eşyayı/malları nasıl temin edeceği/üreteceği   bulunan bu ezeldeki bilgilere ulaşmaktadır.
                            öğretilmiş, eşyayı/malı temin etme yeteneği ve-  Kur’an’da insanın düşünüp aklını kullana-
                            rilmiştir. Her insan ezelde kendisine öğretilen   rak ve çalışarak mutlak varlığın bilgisine ve
                            bu bilgi ve beceriye, Ahî-fütüvvet ehli şeyhinin   ihtiyaçlarını karşılayabilme bilgi ve yeteneğine
                            yanında, bilgisini ve yeteneğini geliştirerek   kavuşabileceği defalarca anlatılmaktadır. Şeyhi
                            erişebilir. Bugün bilim dünyası insanın yaşamı   olmadan erişilen bilgi, yetenek ve maddî varlık
                            boyunca beyin kapasitesinin çok azını kullan-  insanı, şeytan örneğinde olduğu gibi, Allah’a
                            dığı, aslında kapasitenin çok yüksek olduğunu   asi olup şeytanın yoluna saptırabilir. Allah mu-
                            ispat etmiş bulunmaktadır. İnsanın aklını/  hafaza etsin. (Bk. Kırşehir Müzesi, 1 nolu Ahî
                            beynini kullanarak yaptığı keşifler aslında   Musa Şecerenâmesi, Köksal vd 2008: 15)



      222   -   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228