Page 208 - ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ
P. 208

18. Yüzyılda
                                                                                                         Iran'da bir
                                                                                                         aşhane.
                                                                                                         Flandin Eugène



                  evlatlık vakıf statüsünde evlada devre-     zâviye vakıflarının vakfiyesinde de oldu-
                  dilmekteydi.  Böylece vakıf hukuku çer-     ğu gibi, Ahî Evran Vakfı vakfiyesinde de
                  çevesinde Ahî Evran, Ahîlikle ilgili bütün   tarikat şeyhinin diğer zâviyelere şeyh ta-
                  yetkilerini,  Ahî  Evran  Zâviyesi  şeyhi  ve   yin etme yetkisinden bahsedilmez. Zaten
                  mütevellisine devretmiş, vefatına kadar     bu yetki mevcut zâviye şeyhi uhdesinde-
                  bu yetkileri Ahî Evran Vakfı Zâviyesi şey-  dir ve kendine bağlı zâviyelere şeyh ata-
                  hi ve vakıf mütevellisi olarak kendi yü-    masını tarikat şeyhi yapar. Önemli olan
                  rütmüş, vefatından sonra da bu yetkiler     tarikat şeyhi olan postnişinin tayinidir.
                  zâviyenin şeyhi ve mütevellisine intikal    Ahî Evran Vakfı’yla ilgili arşiv belgeler
                  etmiştir.
                                                              incelendiğinde ise, Kırşehir merkezli Ahî
                  Aşağıda Ahî Evran’ın geliştirdiği küme-     Evran Vakfı tarafından diğer şehirlerde
                  lenme modelinin sınai mülkiyetle ilgili     Ahîliği anlatmak  ve Ahî felsefesi ve  kü-
                  haklarının Ahî Evran Vakfı tarafından       melenme modeline uygun mesleki teşkila-
                  korunması konusu ayrıca ele alınacaktır.    tı kurmak ve denetlemek üzere görevlen-
                  Kırşehir Ahî Evran Vakfı’nın vakfiyesi in-  dirilen Ahî-babalar, bu görevlerini yerine
                  celendiğinde, vakfın bu tür görevlerinden   getirmek için  görevlendirildikleri  şehir-
                  açıkça bahsedilmediği görülmektedir. Bu     lerde öncelikle Ahî Evran Vakfı’nı kurup
                                                                                               62
                  nedenle Kırşehir’de Ahî Evran tarafından    mütevellisi-yöneticisi oluyorlardı.
                  kurulan Ahî Evran Zâviyesi ve Vakfı’nın
                  esnaf birliklerine Ahî-baba ve Ahî-şeyh
                  atama yetkisi olup olmadığı şüphelere yol   62  Bk. Ahî Evran Vakfiyesi ve arşiv belgelerinin
                  açmıştır. Ancak aynen tarikat şeyhlerinin       değerlendirildiği bölüm.



                                                                                                   ANADOLU SANAYİ DEVRİMİ   -   207
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213