İçeriğe Git İçeriğe Git Alt Bölüme Git

İşverenler İçin SGK Yükümlülükleri

İşverenlerin yükümlülüklerini ve iş yeri tescil kaydı, işe giriş bildirgesi ve prim ödemesinin nasıl yapıldığını öğrenmek yazımızı inceleyin!

Çalışanların sosyal güvenlik haklarını koruma ve bu hakları finanse etme görevi işverenlerin en önemli sorumluluklarından biridir. Bu süreç işverenler için bazen karmaşık ve anlaşılması güç olabilir. Sosyal Güvenlik Kurumu ile birlikte yürütülen tüm bu işlemler, hem işverenin hem de işçilerin yasal haklarını korumak adına büyük öneme sahiptir. İşverenlerin yükümlülüklerini ve en önemli yükümlülüklerden olan iş yeri tescil kaydı, işe giriş bildirgesi ve prim ödemesinin nasıl yapıldığını öğrenmek için mutlaka okumaya devam edin.

İşveren Yükümlülükleri Nelerdir?

İş yerlerinin yasal ve düzenleyici çerçevede faaliyet göstermelerini sağlamak amacıyla işverenler bazı yükümlülükleri yerine getirmek zorunda. Bu yükümlülükler iş yerinin işçi çalıştırmaya başlamasıyla doğar. Yani, SGK mevzuatları bakımından tüm yükümlülüklerinizi iş yerinizi açtığınızda değil; iş yerinizde birini çalıştırmaya başladığınızda yerine getirmek durumundasınız. İşveren olarak yerine getirmeniz gereken en önemli yükümlülükleriniz şunlardır:
  • İşe Giriş Bildirgesi: İşverenlerin işe aldıkları her çalışanı işe başlama tarihinde SGK’ya kaydetmesidir.
  • SGK İş Yeri Tescil Kaydı: İşverenin işçi çalıştırmaya başlamadan önce iş yerini SGK’ya bildirmesidir.
  • Prim Ödemesi: İşverenlerin hem kendi paylarına düşen hem de çalışanın maaşından kesilen sosyal güvenlik primlerini belirlenen süreler içerisinde ödemesidir.
İşverenlerin diğer yükümlülükleri ise:
  • İş kazası ve meslek hastalıklarını bildirme ve sigortalıya yardım etme
  • Aylık prim ve hizmet belgelerini sunma
  • İşçinin işten ayrılması durumunda bildirme yükümlülüğü
  • Alt işveren çalıştırma durumunda yükümlülük
İşverenlerin tüm bu yükümlülükleri bilmesi ve yerine getirmesi şart. Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği ile bu hakların ve yükümlülüklerin detaylarını öğrenebilirsiniz.

SGK İşyeri Tescil Kaydı Nasıl Yapılır?

İşverenlerin yasal yükümlülüklerini yerine getirmelerinin ilk şartı iş yeri tescil kaydı yapmaktır. İş yerinizde ilk kez 4A’lı personel çalıştırmadan önce bu işlemi yapmanız önemlidir. Bu işlemi yapmadan iş yerinizde personel çalıştırmanız mümkün değildir. İş yeri tescil kaydı için şu adımları izleyebilirsiniz:
  • e-Devlet sistemine giriş yaptıktan sonra SGK’nın sunduğu hizmetlerden olan “İş yeri Bildirgesi (4A’lı Sigortalı Çalıştırılanlar Yönünden)” seçilir.
  • Buradan “Uygulamaya Git” butonuyla işlemi başlatabilirsiniz.
  • Açılan ekranda gerekli bilgilerinizi doldurup istenen belgeleri tamamladıktan sonra başvurunuzu tamamlayabilirsiniz.
  • Başvurunuzu tamamladıktan sonra belgenin çıktısı ve diğer gerekli evraklarla birlikte il müdürlüğüne müracaat etmeniz gerekebilir.
İş yeri tescili için gerekli evraklar şunlardır:
  • İş yerinin adresini gösteren belge
  • İmza sirküleri
  • Tüzel kişiler için Ticaret Sicil Gazetesi
  • İş yeri bildirgesi formu
  • e-Devlet’ten doldurulan formun çıktısı
Bu belgeler iş yerinin faaliyet koluna göre değişebilir ve ek belgeler gerekebilir.

İşe Giriş Bildirgesi Nasıl Yapılır?

İşverenlerin işe aldıkları çalışanları Sosyal Güvenlik Kurumu'na bildirmelerine işe giriş bildirgesi adı verilir. Bu bildirimin SGK’ya yapılması ise şu şekilde gerçekleştirilir:
  • e-SGK sistemine giriş yaptıktan sonra “Sigortalı İşe Giriş Bildirgesi”ne tıklayın.
  • Çalışanla ilgili gerekli bilgileri çıkan ekrandan doldurun.
  • Çalışanın part-time veya tam zamanlı çalışma sistemini seçin.
  • İşçinin meslek ve görev kodlarını seçtikten sonra adres ve iletişim bilgilerini de doldurup bildirgeyi tamamlayın.
İşe giriş bildirgesini dilerseniz SGK müdürlüklerinden de yapabilirsiniz.

SGK Prim Ödemesi Nasıl Yapılır?

SGK primi, işverenin çalışan adına bir aylık çalışması sonucunda ödemesi gereken bir tutardır. Bunun bir kısmı çalışanın brüt maaşından kesilir. Ödemeleri en geç takip eden ayın son gününe kadar yapmanız gerekir.
SGK primini şu yollarla ödeyebilirsiniz:
  • PTT
  • e-Devlet
  • SGK internet sitesi
  • ATM
  • Mobil bankacılık uygulamaları
  • Bankalar
Mali müşavirinizden aldığınız tahakkuk fişlerini kullanarak yukarıdaki yollarla ödemeyi yapabilirsiniz. Ödeme esnasında sicil numarasının gerekebileceğini de unutmamalısınız. Siz de bu adımları takip ederek çalışanlarınız için şirketinizin üzerine düşen SGK yükümlülüklerini yerine getirebilirsiniz.