İçeriğe Git İçeriğe Git Alt Bölüme Git

Sektörde kalıcı yer edinmek, marka tanınırlığını güçlendirmek, ürün ve hizmetlerin sürdürülebilirliğini sağlamak gibi hedefler güçlü bir marka itibarı ile mümkün olabilir.

Marka itibarı, tüketicilerin algısında ürün veya hizmetlerinizin oluşturduğu tüm izlenimleri yansıtır. Marka itibarı olumlu olabileceği gibi olumsuz imajdan da etkilenir. İtibar, markanızın tüketiciler, müşteriler ve yatırımcıların gözünde sahip olduğu değerlerin bir bütünüdür. Peki marka itibarı neden önemlidir? Sektörde kalıcı yer edinmek, marka tanınırlığını güçlendirmek, ürün ve hizmetlerin sürdürülebilirliğini sağlamak gibi hedefler güçlü bir marka itibarı ile mümkün olabilmektedir. Kurum ve marka itibarınızı geliştirerek marka değerinizin risklerden daha az etkilenmesini sağlayabilirsiniz. Yazımızı takip ederek üç başlık altında marka itibarı oluşturma ve koruma stratejilerine göz atmaya ne dersiniz?

Marka İmajı mı, Marka İtibarı mı?

İmaj ve itibar kavramlarının çoğu kez birbiri yerine kullanıldıklarına şahit olursunuz. Birbirini tamamlamakla birlikte, farklılık gösteren bu iki kavram, itibar oluşum sürecini açıklar. Dowling’in İtibar Oluşum Pirmadi’ne göre, tüketicilerin kurumunuzun veya markanızın ismi ile tanışık olmaları, gördüklerinde onu anımsamaları veya alışveriş yaparken sizin markanıza ait ürünleri hemen hatırlamaları marka imajının oluştuğunu gösterir. Bununla beraber tüketicilerin markanıza ait ürünleri diğerlerine tercih etmeleri, hatta bu sektördeki markalar arasında ilk önceliğin sizin markanız olması olumlu bir itibar geliştirdiğiniz anlamına gelir. Markanızın görsel kimliği ile oluşturduğu algı bu itibarın sadece bir yönünü yansıtır. Güçlü bir marka ürün beklentilerini karşılayan, ayırıcı özellikleri ile piyasadaki bilinirliğini artıran, kaliteli ürünlerle özdeşleştirilen ve tüketicilerde satın alma niyetini tetikleyen bir marka demektir. EquiTrend Modeli’ne göre güçlü bir marka itibarı için müşterilerin ve tüketicilerin hem markanıza hem de kurumunuza duyduğu güveni artırmanız çok önemlidir.

Olumlu İtibar Geliştirme Aşamaları Nelerdir?

Olumlu bir marka itibarı geliştirmek için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz.
  • Müşterileriniz ve kurumsal paydaşlarınızın ihtiyaçlarına ve beklentilerine odaklanmalısınız. Bunun için bunlara uygun yenilikçi ürünler ya da hizmetler sunmaya özen gösterebilirsiniz.
  • Yüksek kaliteli ürün ve hizmetler sunarak tüketicilerin güvenini kazanabilirsiniz.
  • Marka sadakatine önem veren, müşteri odaklı çözümler üreterek bu güveni sağlamlaştırabilirsiniz.
  • Sektördeki uzmanlığınızı öne çıkarmayı deneyebilirsiniz.
  • Mevcut marka değerinizi analiz ederek marka kimliğinizi vurgulayacak iletişim stratejileri geliştirebilirsiniz.
  • Marka itibarını kurumsal vizyonunuz ile birleştirebilirsiniz. Sadece ürünleriniz veya hizmetlerinizle sınırlı kalmadan, çalışanlarıyla beraber kurumunuzu da marka itibarını geliştirici faaliyetlere dahil edebilirsiniz.
  • Toplumsal duyarlılığın yüksek olduğu konulara odaklanarak sosyal sorumluluk projelerine destek olabilirsiniz.
  • Karbon ayak izini azaltan, gençlerin eğitimini kolaylaştıran, sanat faaliyetlerine sponsorluk yapan markalardan biri olarak tanınmayı hedefleyebilirsiniz.

Kriz Dönemlerinde Marka İtibarını Nasıl Yönetebilirsiniz?

Günümüzün karmaşık yönetsel ve mali ilişkileri içinde, işletmeler ve markalar dinamik bir yol izlemektedir. Hızla değişen trendler, politik dengelerdeki değişimler, ekonomik krizler, salgın ve pandemi gibi küresel sorunlar markaların tıpkı kurum itibarında olduğu gibi bir anda çözülebileceği uyarısını verir. Başka deyişle, ünlü bir markanın bir anda olumsuz bir imaj ile anıldığını görebilirsiniz. Toplumsal güveni sarsacak bir kurumsal faaliyet, marka imajını yerle bir edebilecek bir krize neden olabilir. Tüm bu olasılıklar, aslında marka itibarı yönetimi için proaktif yaklaşımlar geliştirmeniz gerektiğine işaret eder. Öyleyse markanızı kriz durumlarına hazır hale getirmelisiniz. Aşağıdaki ipuçları size bu konuda fikir verecektir.
  • Kriz yönetimi açısından marka iletişimi ile ilgili özel bir plan hazırlamalısınız.
  • Markanızla ilişkilendirilen ürünler, hizmetler veya bunlardan doğan sorunlar olduğunda, sorumluluğu üstlenmeyi deneyebilirsiniz.
  • Kriz iletişiminde şeffaf, açık ve anlaşılır mesajlar vermeye özen göstermelisiniz.
  • Tüketicileriniz ve paydaşlarınız ile empati kurduğunuzu gösteren bir iletişim dili tercih etmelisiniz.
  • Sosyal medyada olumlu duygulara hitap eden paylaşımlara yer verebilirsiniz. Ayrıca marka kimliğinizi öne çıkaran reklamlarla duygusal hitabı desteklemelisiniz.
  • Kriz durumuna uygun reklam stratejileri belirleyebilir, markanızı yeniden güvenilir hale getirecek yeni ürün ve hizmetleri tanıtabilirsiniz.
  • Toplumsal sorumluluk projelerinde yer alarak olumlu marka imajı oluşturmaya yönelebilirsiniz
  • Küresel bir krizde, düşük riskli yatırımlar yaparak, yeni ürünler ile markanızın yaşam eğrisini canlandırabilirsiniz.
Marka itibarı kırılgan ancak yeniden inşa edilebilen bir değerdir. Krizden etkilenen markanızı yeniden canlandıracak yatırım stratejilerine ihtiyaç duyduğunuzda, Kuveyt Türk finans danışmanlarından destek alabilir ve mali çözümler üretebilirsiniz.