Page 344 - Sanatın ve Sanatkarın İzinde
P. 344

NAİME DİDEM Ö Z












































                  On iki Asker.
                  Kireç aşındırma yapılmış kumaş üzerine kalıp ile yazma.



       342
                  gerilen kumaşın altına konularak aynen kopya edilir. Böylelikle de-  anlamına gelir. Yazmaların zemin renklendirmesi için ya “daldırma”
                  senin konturları çizilmiş olur. Konturların içleri de istenirse yine   denilen yöntem ile kazanda boyama yapılır veya boyaya batırılmış
                  fırça ile renklendirilir. Kalıp-kalem tekniğinde ise hem kalıp hem   bir keçe parçası ile bütün zemin boyanır. Kontür içleri ise ya fırça
                  de fırça birlikte kullanılır. Öncelikle desen konturları kalıpla basılır,   ile tek tek boyanarak renklendirilir veya daha önceden bahsettiğim
                  sonra renkli olacak kısımlar fırça ile boyanır. Kalıp yazma tekni-  renk kalıpları kullanılır ki bunlar da keçe kaplı olur. Bir de mavi
                  ğinde ise, genellikle ıhlamur veya armut ağacından oyulan kalıplar   ağartma denilen bir yöntem vardır ki maalesef günümüzde bu tek-
                  kullanılır. Eskiden yalnız kalıp oyma işi ile uğraşan, “kalıp kazan”   niği bilip uygulayabilen sadece iki usta kaldı.
                  denilen ustalar bulunurmuş. İlk yazma kalıpları, taştan oyularak
                  hazırlanmış, daha sonra ağaç kalıplar kullanılmaya başlanmış. Ka-  Yazmacılığın sanat ve zanaat yönleri nelerdir?
                  lıp yazma tekniğinde desen, kalıpla kumaş üzerine basılarak oluş-  Geçmişte kalem işi denilen teknik ile yapılmış yazmalar, yazmacı-
                  turulur. Renkli olacak bölümler için de ayrıca dolgu kalıpları hazır-  nın kişisel beğenilerini, hayallerini, içgüdüsel olarak ortaya koydu-
                  lanır ve basılır. Bu teknik, kalem işi yazma tekniğinin zorluğunu   ğu tasarım anlayışını izleyebildiğimiz eserlerdir. Bu yazmalar tek
                  ortadan kaldırmak için düşünülmüş ve uygulanmıştır ama kalıpla   başına bir sanat eseri olarak değerlendirilebilir. Zamanla, ortaya
                  yapılan yazmalar, kalem işi yazmaların kalite ve güzelliğine hiçbir   çıkan yeni teknikler ve bir takım gelişmeler neticesinde, daha az
                  zaman ulaşamamıştır. Kalem işi yazmalar incecik desenlere sahip   zamanda daha çok baskı yapmak mümkün olmuştur. Bu durumda
                  olup özenle yapılmışken, kalıpla yapılan yazmalar daha kaba desen-  yazmacılık sanat yönünü kaybederek zanaate dönüşmüştür.
                  li ve genellikle kalem işi yazmalara göre daha özensiz yazmalardır.
                                                                         Klasik bir yazma eseri hangi özelliklere sahip olmalıdır?
                  Yazmalar nasıl renklendirilmektedir?                   “Klasik”  diyebilmemiz  için  bir  yazmanın,  ince  veya  kalın  olsun
                  Rengin yer almadığı siyah beyaz yazmaların tamamına “karaka-  fark etmez, muhakkak pamuklu kumaş üzerine yapılmış olması
                  lem” denir. Karakalem denilen yazmalarda, yazmalık kumaş üze-  gerekir. Yazmanın kendine has anilin denilen bir boyası vardır ki,
                  rine siyah baskı yapılır sonra etrafı zemin çekme denilen yöntem   onu sürüldüğü yerden hiçbir şey söküp atamaz. Renklendirmede
                  ile yine siyaha boyanır veya siyah boyanmış kumaş üzerine beyaz   de geçmişte çoğunlukla bitkilerden elde edilen doğal boyaların
                  baskı yapılır. Yahut nors denilen yazma boyasına atılan kumaş üze-  kullanıldığını biliyoruz. Bir de desen unsuru var ki olmazsa ol-
                  rinde kireç söktürme yapılır. Bu tekniklerden hangisi uygulanırsa   maz. Günümüzde birçok yeni desen yazmacılıkta kullanılıyor ama
                  uygulansın hiç fark etmez, ortaya çıkan yazma siyah beyaz olur.   ben bu yeni desenlerin kullanımı ile yazmaların yozlaştığı kana-
                  Renklendirilmiş yazmalara ise “elvan” denir ki “renkli, rengârenk”   atindeyim.



                                                              Y AZ M A CILIK
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349