Hava yolu ile seyahat eden yolcuların hakları, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yürürlüğe koyduğu düzenlemeyle belirlenmiştir, bu haklarınız hakkında bilgi edinmek için içeriğimize göz atın.
Hızlı ve konforlu bir ulaşım seçeneği olarak uçak seyahatini sıklıkla tercih ediyorsanız yolcu haklarından haberdar olmanız faydalı olabilir. Özellikle rötar gibi beklenmedik sorunlarla karşı karşıya kaldığınızda haklarınızın bilincinde olmak süreci daha kolay yönetebilmenizi sağlar.
Bu düzenleme sayesinde rötar sebebiyle oluşan mağduriyetlerinizi hava yolu şirketinden tazmin etme hakkınız vardır. İçeriğin devamında “Uçuş rötarlarında haklarımız nelerdir?” sorusuna dair detaylı bilgi edinebilirsiniz.
Rötar Nedir, Uçuş Rötarları Neden Olur?
Rötar, en basit tanımı itibarıyla gecikme anlamına gelir. Dolayısıyla “Rötar nedir?” sorusu uçuşlarda meydana gelen gecikme olarak yanıtlanır. Uçuşunuzda rötar olduğunda uçağın kalkış saatinde gecikme ya da iniş saatinin aşılması söz konusudur. Bu durum hava koşulları, teknik aksaklıklar, bakım gereksinimleri ve operasyonel sebeplerden kaynaklanabilir. Bunlar arasında en yaygın karşılaşılan sebep hava muhalefetidir. Elverişsiz hava koşulları uçuş güvenliğini riske atabilir ve uçuş planlamalarında aksaklığa yol açabilir.
Kimi durumlarda beklenmedik teknik aksaklıklar da uçuşlarda gecikmeye neden olabilir. Uçakların planlı bakımları düzenli yapılsa da bazen uçuş öncesinde tespit edilen teknik sorunlar uçuş izni verilmesinin önüne geçer. Rötara neden olan bir diğer faktör ise havalimanındaki operasyonel durumlardır. Pist sayısının yetersiz kalması ya da park pozisyonu bulunamaması sorun oluşturabilir. Aynı zamanda havalimanı yoğunluğu da check-in işlemleri ve bagaj sürecini etkileyerek gecikme yaşanmasına neden olabilir.
Uçuş Rötarlarında Yolcu Hakları
Çeşitli sebeplerle uçuşunuzda rötar meydana gelmesi ya da uçuşun iptal edilmesi planlarınızı aksatarak bu duruma bağlı mağduriyetler yaşamanıza yol açabilir. Özellikle uzun rötarlar ve iptal durumları karşısında sahip olduğunuz yolcu haklarını bilmeniz mağrudiyetlerimağduriyetleri gidermek açısından önemlidir.
Uçuşlarınızda en az iki saatlik bir rötardan etkilenmeniz durumunda hava yolu şirketinin yolcu haklarını ve bunların bağlı olduğu koşulları içeren bir yazılı bildirim sunması gerekir. Bu yazılı bildirimde belirtilen tazminat koşulları ve diğer yolcu haklarınızı inceleyerek bunlardan yararlanabilirsiniz. Sahip olduğunuz yolcu hakları hiçbir koşulda sınırlandırılamaz. Hava yolu şirketi buna aykırı davranırsa yasal olarak başvuru hakkınız saklı kalır.
Uçuş iptal ve rötar durumlarında belirli koşullara bağlı olarak haklarınız arasında ikram, haberleşme imkanı, ulaşım sağlanması, barınma ve tazminat bulunur. Bu hakların geçerli olduğu ve yasal olarak hakkınızdan faydalanabileceğiniz koşullar ülkelere ve hava yoluna bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Haklarınızın geçerli olduğu koşulları hava yolunun yazılı bildirgesinde bulabilirsiniz. Eğer hava yolu şirketi uçuşunuzda meydana gelen aksaklığın mücbir sebeplerden kaynaklandığını ispat ederse bu durumda tazminat ödemekle yükümlü olmayacaktır.
Uçuşun İptal Edilmesi Halinde Yolcu Hakları
Uçuşunuz iptal edildiyse hava yolu şirketinin size üç farklı seçenekle çözüm sunması beklenir. Bunlardan ilki, ücret iadesi yapılarak sizi seyahatinizin başlangıç noktasına ücretsiz olarak ulaştırmasıdır. Alternatif olarak ise son varış noktasına güzergah değişikliği sunması ya da daha sonraki bir tarihe biletinizi ertelemesi gerekir. Bunlarla birlikte size ikram, haberleşme, konaklama ve ulaşım hakkı sağlamalıdır. Planlı hareket zamanından minimum 2 hafta ila 7 gün öncesinde haberdar edilmezseniz belirli koşullarda tazminat alma hakkınız doğabilir.
Uçuşta Rötar Halinde Yolcu Hakları
Uçuşunuzda rötar yaşamanız halinde belirli koşullara bağlı olarak hava yolu şirketinin size ikram ve haberleşme hakkı sunması gerekir. Bu koşullar uçuş güzergahının uzunluğu ve rötar süresiyle ilişkilidir. Eğer minimum beş saatlik bir gecikme söz konusuysa bilet ücretinizin iadesini ve seyahat başlangıç noktasına ücretsiz götürülmeyi talep etme hakkınız bulunur.
Gecikme durumunda öngörülen yeni hareket saati ilk hareket saatinden sonraki gün ya da daha ileri günlerde ise barınma ve ulaşım hakkından yararlanabilirsiniz. Yaşanan gecikmeyle birlikte satın aldığınız hizmet sınıfından daha alt bir sınıfa yerleştirilirseniz belirli koşullara bağlı olmak kaydıyla belli bir oranda ücret iadesi alabilirsiniz. Ancak daha üst bir sınıfa yerleştirilirseniz size ek bir ödeme talep etme hakkı tanınmaz.
Uçuş rötarları strese yol açabilen bir aksaklık olsa da yolcu haklarınızı bilmek bu süreci daha kolay ve etkili atlatabilmenizi sağlar. Bilgilendirme, hizmet ve tazminat haklarınızı talep ederken hava yolu şirketiyle daha etkili bir iletişim süreci yürütebilirsiniz. Mağduriyetlerinizi giderebileceğiniz bu süreç, sonraki uçuşlarınız için güvenli hissetmenizi sağlar. Yolcu haklarınız dışında gökyüzünde daha fazla ayrıcalığa sahip olmak için Kuveyt Türk’ün Miles&Smiles Programı’na katılabilirsiniz.