Dolandırıcılık Yöntemleri

E-Posta Dolandırıcılığı

Bir müşterinize/tedarikçinize yapılacak ödemeler için banka bilgilerini değiştirmeniz talep edildi mi? Bu, sizi dolandırmak için bir girişim olabilir.

Son zamanlarda artan miktarlarda karşılaştığımız “e-posta dolandırıcılığı yoluyla karşı tarafın parasını ele geçirme” şeklinde özetlenebilecek bir dolandırıcılık türü söz konusudur. Ödeme yapılacak müşteri ya da tedarikçiden geliyormuş izlenimi oluşturan ve ödeme yapılacak banka hesap detaylarını değiştirmeye yönlendiren talepler şeklinde gerçekleşmektedir.

Belirtileri :

  • Üzerindeki şirket logosu bulanık görünmesinden şüphelenebileceğiniz, antetli kağıt kopyası üzerine sahte faturalar taranarak oluşturulan proforma faturanın e-posta yoluyla gönderilmesi.
  • Temasta olduğunuz kişilerin e-posta detaylarının çok ufak değiştiği durumlar : Örneğin e-posta adresi uzantısı “com” iken “org” olarak değişmiş olabilir.
  • Güvenli/daha önce bağlantıda olduğunuz bir e-postadan gelen “Banka hesaplarının değiştiği, ödemenin yeni hesaba yapılmasını” isteyen talepler
  • Şirket yetkilisinin e-posta adresi hacker tarafından ele geçirilerek, şirketin muhasebe sorumlusuna, ekinde sahte fatura bilgilerinin olduğu belge olan e-posta gönderilmek suretiyle, dolandırıcı karşı tarafa transfer yapılması talep edilebilir.

Korunma Yolları :

  • Fatura ödemelerinizden sorumlu personelinizi, şüpheli faturaları, bilinen bir bağlantı/temasta olduğunuz karşı taraf kişisi kullanılarak doğrulatması-kontrol etmesi için görevlendirin.
  • Karşı hesap bilgilerinin değiştiği durumları, olağan durumlardaki kontaklarınızla doğrulayınız. Mümkünse, mutlaka, telefonda temas kurunuz.
  • Gerçek olup olmadığını anlayabilmek için, daha önceki “hesap bilgilerinin değiştirilmesi” taleplerini inceleyiniz
  • Müşterilerinize/tedarikçilerinize de bilgilendirme yaparak/bu bilgilendirmeyi onlarla paylaşarak “sizden gelen talepmiş izlenimi verilerek size olan borçlarını/ödemelerini farklı hesaba yapmalarını isteyen talepler geldiğinde dikkat etmeleri yönünde” onları bu dolandırıcılık tipine karşı uyarınız.
  • Şunu unutmayınız : Yurtdışı transferlerde, her işlem için, “hesap no-hesap sahibi bilgisi” eşleştirmesi/kontrolü yapılmamaktadır.
  • Örneğin : “Hesap no : 1111111” ve “Gönderilen : X company” olarak transfer yapmış olabilirsiniz; ancak, bu gönderiniz aslında hesap numarasının asıl sahibi olan “Y company” şirketinin aynı nolu hesabına geçebilir. Siz “Y company” şirketine transfer yaptığınızı zannediyorken, “Y company” hesabına geçen parayı çekerek kayıplara karışabilir. Bireysel ya da İşletme/Kurumsal fark etmeksizin bu şekilde bir uygulama mevcuttur.
  • Bir transfer yaptığınız durumda, karşı şirkete e-posta göndererek ödemeyi yaptığınızı bildiren bir sistemi otomatikleştirebilirsiniz.
Telefon Dolandırıcılığı

Son zamanlarda giderek artan ve birçok insanın mağdur olduğu “Korkutma ve İkna Yöntemiyle Dolandırıcılık” konusunda siz müşterilerimizi bilinçlendirmek ve konu ile ilgili farkındalık oluşturmak istedik.

Artan teknolojiyle birlikte, dolandırıcılar artık bireylere ait özel bilgilere kolaylıkla ulaşabilmektedir.(telefon , mail, adres vs). Emniyetten / savcılıktan aradıklarını söyleyerek dolandırıcılık” olarak da adlandırabileceğimiz bu yöntemde; adından da anlaşılacağı üzere, dolandırıcılar, hedef olarak belirledikleri mağdur şahsı, cep telefonundan ismiyle arayarak ikna etmeye çalışmakta ve mağdur şahsı dolandırmaktadır. Bu yöntem; genellikle aşağıdaki senaryo yardımıyla uygulanmaktadır.

“Kendisinin emniyetten / savcılıktan aradığını söyleyen kişi; mağdura, kendisini yetkili bir kişiye bağlayacağını hattan ayrılmaması gerektiğini söyleyerek biraz bekletmekte, sonrasında telefonu bir diğer işbirlikçisine aktarmaktadır. Kendini yetkili olarak tanıtan ( başsavcı, emniyet amiri, baş komiser vb.) bu şahıs ise mağdura; adının terörist faaliyetlere karıştığını, hesabının terör faaliyetlerinde aracı olarak kullanıldığını, hesabını kullanan kişileri yakalamak için kendileriyle işbirliği yapmak durumunda olduğunu, başka çaresinin olmadığını, hesabındaki tüm parasını verecekleri hesaba göndermesini, olay sonuçlanınca paralarının iade edilebilmesi için de dekontunu kaybetmemesini, bunun çok gizli bir bilgi olduğu için emniyet/savcılık/banka çalışanları dahil kimseyle bu konuyu paylaşmamasını, telefonunu açık tutmasını ve kesinlikle kapatmamasını” söylemektedir.

Tehdit içeren diyaloglar ve arka planda da polis telsiz anonsu sesleriyle, çok uzun süren telefon görüşmesiyle (30-90 dk) etki altına alınan mağdur şahıs, anlatılan senaryoya inandırılarak EFT/HAVALE ya da en azından KONTÖR göndermeye ikna edilmektedir. Talep edilen EFT ya da HAVALE’ nin dolandırıcıların hesabına ulaşmasıyla birlikte, diğer çete üyeleri gönderilen meblağı hemen çekmekte, işlem bittiğinde telefon mağdurun yüzüne kapatılmakta ve bir daha da ilgili telefon numarasına ulaşılamamaktadır.

'Hesabınızda bloke var, vergi borcunuz var' gibi kelimelere itibar edilmemeli, hiç kimseye kimlik bilgileri, TC kimlik numaraları, hesap numaraları ve banka kartı şifreleri verilmemelidir. Kaynağı bilinmeyen hiçbir havale ve EFT kabul edilmemelidir.

Dolandırıcılık maksadıyla kendilerine polis veya savcı süsü vererek yapılan aramalarda polis telsizi sesi duyulsa bile itibar edilmemelidir.

  • Bu amaçla arandığınızda telefonu hemen kapatıp 155’i arayarak bilgi veriniz ya da yakınınızda emniyet birimi varsa hemen irtibata geçiniz.
  • Eğer karşı taraf sizi ikna etti ve istenilen parayı yatırdı iseniz, durumu fark ettiğinizde vakit kaybetmeden bankanız ile irtibata geçerek, karşı bankadan paranın çıkışının önlenmesini talep ediniz ve yine emniyet birimleri ile irtibata geçerek suç duyurusunda bulununuz.
  • Bu şekilde bir dolandırıcılık teşebbüsünü anladınız ve para göndermeyi kabul etmedi iseniz sizin için tehlikeli durum geçmiştir, geçmiş olsun.
  • Toplumun her kesiminden insanımızı hedef alan bu dolandırıcılık ile ilgili çevrenizdeki yakınlarınızı ve tanıdıklarınızı bilgilendirmeniz, onların da zarar görmelerini ve mağdur olmalarını önleyecektir.